تقویت مهارت‌های دست و انگشتان کودکان پیش دبستانی

در سنین پیش‌دبستانی، کودک شما اکنون بهتر می‌تواند عضلات کوچک و حرکات دست و انگشتان خود را کنترل کند. در اینجا چیزی است که می‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها مهارت‌های جدید را توسعه دهند.

کودک ۳ ساله و مهارت‌های دست و انگشتان

در ۳ سالگی، کودک شما هم کنترل عضلانی و هم تمرکزی را که برای تسلط بر بسیاری از حرکات دقیق انگشتان و دست‌ها به آن نیاز دارد، ایجاد می‌کند. در این سن متوجه خواهید شد که اکنون آن‌ها می‌توانند هر یک از انگشتان خود را به طور مستقل یا با هم حرکت دهند. این بدان معنی است که به جای اینکه مداد رنگی خود را در مشت خود بگیرند، می‌توانند آن را مانند بزرگسالان با انگشت شست در یک طرف و انگشتان دیگر، نگه دارند. در این سن، آن‌ها می‌توانند یک مربع را ردیابی کنند، یک دایره را کپی کنند یا آزادانه خط خطی کنند. از آنجایی که آگاهی فضایی آن‌ها بهتر توسعه یافته است، نسبت به روابط بین اشیاء حساس‌تر می‌شوند. آن‌ها اسباب بازی‌های خود را با احتیاط در حین بازی قرار می‌دهند و نحوه نگه داشتن ظروف و ابزار را برای انجام وظایف خاص کنترل می‌کنند. این حساسیت و کنترل افزایش یافته به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برجی از ۹ مکعب یا بیشتر بسازند، آب را از یک پارچ در فنجان بریزند (با استفاده از دو دست)، دکمه‌های لباس را باز کنند، احتمالاً دکمه‌های بزرگی را در سوراخ دکمه‌ها قرار دهند و از یک چنگال استفاده کنند و خودشان را به طور مستقل تغذیه کنند.
همچنین کودک شما در این سن علاقه زیادی به کشف کارهایی که می‌تواند با ابزارهایی مانند قیچی و موادی مانند خاک رس، رنگ، کاغذ و مداد رنگی انجام دهد، دارد. آن‌ها مهارت دستکاری این اشیاء و آزمایش با آن‌ها را برای ساختن چیزهای دیگر دارند. در ابتدا، آن‌ها به طور تصادفی با مواد دست ساز بازی می‌کنند، شاید محصول نهایی را تنها پس از تکمیل آن شناسایی کنند. با نگاه کردن به خط خطی‌های خود، ممکن است تصمیم بگیرند که حاصل چیزی که کشیده اند، شبیه یک سگ است. اما به زودی این تغییر خواهد کرد و آن‌ها قبل از شروع کار روی آن تصمیم خواهند گرفت که چه چیزی بسازند. این تغییر رویکرد به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا دقت بیشتری در حرکت و استفاده از دستان خود ایجاد کنند.

تقویت دست کودک

برخی از فعالیت‌های بی‌صدای که می‌توانند به بهبود توانایی‌های دست کودک ۳ ساله شما کمک کنند:

  • ساختمان با بلوک
  • حل پازل‌های ساده (چهار یا پنج قطعه بزرگ)
  • بازی با گیره
  • رشته مهره‌های چوبی بزرگ
  • رنگ آمیزی با مداد رنگی یا گچ
  • ساخت قلعه‌های شنی
  • ریختن آب در ظروف با اندازه‌های مختلف
  • لباس پوشیدن و درآوردن عروسک‌ها در لباس‌هایی با زیپ‌های بزرگ، گیره‌ها و توری‌ها

می‌توانید با آموزش استفاده از ابزارهای خاص بزرگسالان، کودک خود را تشویق کنید که از دستان خود استفاده کند. آن‌ها از پیشرفت به یک پیچ گوشتی واقعی، یک چکش سبک وزن، یک تخم مرغ کوب یا ابزار باغبانی هیجان زده خواهند شد. البته باید نظارت دقیقی داشته باشید، اما اگر به آن‌ها اجازه دهید در حین کار کمک کنند، ممکن است از این که چقدر از کارهایی که خودشان می‌توانند انجام دهند شگفت زده شوید.

تقویت دست در پیش دبستانی

مهارت دست و انگشتان کودک ۴ تا ۵ ساله

در کودک ۴ ساله، هماهنگی و توانایی با دستان تقریباً به طور کامل توسعه یافته است. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند از خود مراقبت کنند. آن‌ها اکنون می‌توانند دندان‌های خود را مسواک بزنند (هنوز با کمک شما) و با کمی کمک لباس بپوشند و حتی ممکن است بتوانند کفش‌های خود را بپوشند. توجه کنید که چگونه هنگام نقاشی از دستان خود با دقت و توجه بیشتری استفاده می‌کنند. آن‌ها از قبل تصمیم می‌گیرند که چه چیزی را می‌خواهند، بکشند و سپس آن را ترسیم می‌کنند.
شکل آن‌ها ممکن است بدن داشته باشد یا نباشد، و پاها ممکن است از سر بیرون زده باشند، اما آن‌ها چشم، بینی و دهان خواهند داشت و از همه مهمتر برای کودک شما، نقاشی یک شخص است. به دلیل مهارت دستی رو به رشد، هنرها و صنایع دستی به طور کلی هیجان انگیزتر می‌شوند. در این سن، برخی از فعالیت‌های مورد علاقه آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
نوشتن و طراحی، گرفتن کاغذ با یک دست و مداد یا مداد رنگی با دست دیگر، ردیابی و کپی کردن الگوهای هندسی، مانند ستاره یا الماس، بازی‌های ورق و تخته، نقاشی با قلم مو و نقاشی با انگشت، مدل سازی، خاک رس، برش (با استفاده از قیچی ایمنی) و چسباندن، ساخت سازه‌های پیچیده با بلوک‌های زیاد
این نوع فعالیت‌ها به کودک شما اجازه می‌دهد از بسیاری از مهارت‌های نوظهور خود استفاده کند و آن‌ها را بهبود بخشد، و همچنین لذت خلق کردن را نیز کشف خواهد کرد. علاوه بر این، به دلیل موفقیت آن‌ها در این فعالیت‌ها، عزت نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. حتی ممکن است متوجه استعدادهای شکوفا شوید، اما در این سن توصیه نمی‌شود که فرزندتان را به یک سمت سوق دهید.
طیف وسیعی از فرصت‌ها را برای اعمال تمام توانایی‌های خود فراهم کنید. آن‌ها مسیری را انتخاب خواهند کرد که بیشتر از همه از آن لذت می‌برند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید