این بازی کثیف بازی نیست!

ریحانه هاشمی

ریحانه هاشمی

مسی پلی و تاثیر آن بر خلاقیت کودکان

از زمانی که مربی گری را آغاز کردم، همیشه سعی داشتم کودک هنگام فعالیت رها بوده و آزادانه در لحظه لذت ببرد و بدون محدودیت هایی که در اطراف وجود دارد و برایش دست و پا گیر است، بتواند خلق و کشف تجربه کند. خودم بیشتر جذب فعالیت هایی شده ام که خلاقیت کودک را تقویت می کند و بدون داشتن چهارچوب و جهت دهی خاصی به آن می پردازد؛ بازی های خلاقانه ای مثل: رنگ بازی، آرد بازی و … . این گونه فعالیت ها، مسی پلی (messy play) نام دارد. همانطور که از اسمش پیداست، از دو واژه (مسی) به معنای کثیف و (پلی) به معنای بازی گرفته شده است و این یعنی کثیف کاری یا کثیف بازی.

کثیف بازی- سلاله

البته که بهتر است کلمه (کثیف) را در گفت و گو با کودکان حذف کنیم. استفاده از واژه کثیف، خلاقیت کودک را کور کرده و او را در آینده حساس می کند. بهتر است نگاهمان را تغییر دهیم. وقتی کودک با خاک یا گل بازی می کند، کثیف نمی شود؛ در واقع خاکی می شود. پس اجازه دهیم تا کودکان با عناصر طبیعی و نعمت های خداوند بیشتر آشنا شوند. حالا اگر لباس هایشان کثیف یا دست هایشان رنگی شد، چاره اش فقط شستن است. مسی پلی از جمله بازی هایی است که با حواس کودکان ارتباط مستقیم دارد و تا حد زیادی باعث تقویت ذهن و خلاقیت آنان در آینده می شود.

بازی هایی که حواس مختلف کودک از جمله لامسه را درگیر می کنند، بازی های حسی (sensorial activities) نام دارند. این بازی ها هم معمولا خیلی تمیز و مرتب نیستند ولی باعث تقویت حواس اصلی کودکان شده و به ایجاد یکپارچگی حسی در آنان کمک می کنند.

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که تقویت حواس در سنین زیر شش سال بیشتر صورت می گیرد. حواس بینایی، چشایی، لامسه، بویایی و بینایی کودک، در محیط و با تجربه کردن تقویت می شود. این تجربه ها باعث می شوند کودک دنیای اطرافش را بهتر شناخته و از حواس خود به بهترین نحو استفاده کند.

ویژگی فعالیت های مسی پلی:

  • بر یادگیری و تقویت حافظه کودکان اثر بخش است.
  • استرس را از کودکان دور می کند.
  • باعث حساسیت زدایی در کودکان می شود.
  • اعتماد به نفس کودکان را تقویت می کند.
  • تخلیه هیجانات منفی را در کودکان تسهیل می کند.
  • آرامش و شور و اشتیاق را در کودکان تقویت می کند.
  • باعث تقویت عضلات ریز دست ها می شود.
  • فرصتی برای افزایش خلاقیت کودکان ایجاد می کند.
  • تقویت همکاری و حس مسئولیت پذیری را افزایش می دهد.
  • باعث افزایش رشد سلول های مغزی و رشد ذهنی و جسمی کودکان می شود.
  • آموزش پذیری و یادگیری را در قالب بازی تسهیل می کند.
  • تقویت بعد شنیداری را در بردارد.
مسی پلی

انواع فعالیت ها، بازی ها و کارگاه های مسی پلی:

  • آرد بازی
  • رنگ کردن ماکارونی
  • بازی با ژله و خاک ژله ای
  • بازی با سیب زمینی پخته و سس
  • بازی با ماست و مربا یا لبو
  • بازی با اسلایم و درست کردن اشیای گوناگون
  • گل بازی
  • شن بازی
  • بازی با پودر شبرنگ
  • رنگ کردن خمیر ریش و …
مسی پلی کودکان

تجربه مربی در مورد یک کودک زیر سه سال

همیشه هنگام این گونه فعالیت ها، تمام کلاس حتی دیوارها را با پلاستیک ضخیم می پوشاندم تا کودکان بدون دغدغه ی کثیف شدن مشغول به بازی شوند. علاوه بر این که به مادران از قبل اطلاع می دادم که لباسی همراه کودک بیاورند که نگرانی از بابت رنگی و آردی و گلی شدنش نداشته باشند، برای خودم هم لباس مخصوص انتخاب می کردم. اگر کودکی تازه با اینگونه فعالیت ها آشنا شده باشد و اکراه مربی اش را ببیند، هرگز قدمی برای انجام دادن آن بر نمی دارد زیرا کودکان بسیار تیزبین هستند و زبان بدن ما را به خوبی رصد می کنند.

گاهی می دیدم که کودک از صدای مادر دیگری که واکنش زیادی نسبت به رنگی و خیس شدن لباسش داشت، می ترسید و پا پس می کشید. هم چنین اگر می دید یک مربی از دور با کودکان همراهی می کند، هر دفعه خودش را عقب می کشید.

محیط، اطرافیان و والدین عواملی هستند که بر اکراه کودک در لمس کردن عناصر جدید تاثیر می گذارند، حتی لمس کردن حیوانات؛  مثل مادری که وقتی جوجه، لاک پشت و … را در کلاس آوردیم، ترسید و کودک هم بالتبع سمت حیوان نرفت.

از زمانی که کودک به دنیا می آید، تا دو سالگی نوع مواجهه، تربیت و برخورد والدین نسبت به لمس محیط بسیار مهم است؛ چون کودک در این سن از حس لامسه زیاد استفاده می کند. حال ما قصد داریم راه را برای کودکان هموار کنیم.

در این بین یکی از مادران حس نارضایتی از فرزندش داشت که چرا این فعالیت ها (رنگ بازی، گل بازی و …) را انجام نمی دهد و از همان اول می گفت: (فرزند من این را دوست ندارد) و عقب می نشستند و مادر به کودک بیسکوئیت می داد! و چندبار دیگر هم تکرار شد که لباس اضافه نیاوردند، بهانه سرما خوردگی آوردند و … . کودک دوسال و نه ماهه بود و اولین باری بود که به سلاله می آمد. یک کودک حرکتی بود و تمرکز زیادی هم نداشت و حتی برای نمایش های قصه گویی هم نمی نشست و دور کلاس راه می رفت و با مادر مشغول صحبت کردن یا خوردن تغذیه بود.

در پایان ساعت یکی از کلاس ها با مادر صحبت کردم و از ایشان این سوالات را پرسیدم: (در خانه چقدر این بازی را انجام می دهید؟ و بازخورد شما به این گونه فعالت ها چیست؟) مادر در جواب گفتند: (این گونه فعالیت ها را در خانه انجام نمی دهند و خودش هم از این گون بازی ها بدش می آید). جلسات اول اجازه دادیم تا کودک فقط مشاهده کند. کم کم سعی کردم با کودک همراه شوم؛ با تغییر صدا، بازی کردن، همدلی و همراهی کردن، آب و تاب دادن به موضوع و … ولی در هر صورت رویش را بر می گرداند و توجه نمی کرد.

در یکی از جلسات اجازه دادم بچه ها دست و لباس من را رنگی کنند. کودک مورد نظر کم کم نزدیک شد ولی دست نمی زد. در جلسات بعدی، فعالیت ها را به گونه ای چیدم که حتما یکی از کودکان حساسیت زدایی داشته باشد؛ مثل: بازی با آرد، گل، رنگ، شن و … . سعی کردم گام به گام با کودک جلو بروم و او را دستیار خودم کنم تا ابزار رنگ آمیزی تمیز را بین دوستانش پخش کند. در مرحله بعد اگر رنگ بازی با دست داشتیم، به او قلم مو داده و در مرحله بعدی گوش پاک کن می دادم و سعی داشتم فاصله دست با ابزاری مثل رنگ را برایش کم کنم. با کمک این ابزار، رنگ بازی را انجام می داد. در جلسات بعد هنگام رنگ بازی، خدش به دنبال قلم مو یا گوش پاک کن می آمد. می گفت (آخ آخ گوش پاک کن تما شده و من وسیله ای ندارم. به نظرت چیکار کنیم؟) گاه اوات ه جای آن ابزار، چنگال یا قاق به او می دادم. هر دفعهیک وسیله غیرعادی در پاسخ به درخواست کودک به او می دادم تا اینکه یک جلسه به او گفتم: (آخ آخ یادم رفته برایت وسیله بیاورم) و در آخر هنگام جمع کردن ابزار، وقتی ابزار را از دستش می گرفتم، دست او را رنگی می کردم یا هنگام آردبازی، الک را به او می دادم تا آرد را الک کند یا هنگام خمیر درست کردن، یک دست خود را مشغول می کردم و می گفتم: (احتیاج به یک دست دیگر یا دست سوم دارم. چه کسی دست سوم من می شود؟ می خواهم خمیر درست کنم ولی دستم جا ندارد و …)

توصیه به مادران در خصوص مسی پلی

در قالب این بازی ها توصیه هایی هم به مادر کردیم که حتما در کلاس مشارکت داشته باشند؛ حتی اگر کودک علاقه ای به انجام فعالیت نشان نداد، ایشان خودشان را درگیر بازی کنند و به کودک نشان دهند. همچنان به مادر توصیه کردیم که حتما در خانه فعالیت های آب بازی همراه با کودک داشته باشند. مادر گفتند: (کودکشان از خیس شدن بدش می آید). اینجا بود که به مادر گفتیم: (موقعیت هایی را ایجاد کنید که با کودک فعالیت هایی مثل نان درست کردن را تجربه کنید و حتی اگر کودک مشارکت نمی کند، او را دستیار خود کرده و از او بخواهید که وسایل آشپزی را به شما بدهد یا آب و روغن را او اضافه کند یا مثلا ب ستها آرد شده ی خودتان، سهوا او را آری کنید ی بعد ازشستن دست هایتان، موهای کودک را مرتب کنید و …).

رنگ بازی کودک

لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که برخی مادران نگران این مسئله هستند که فرزندشان دچار وسواس شود ولی دیده شده از هر ده کودکی که در کلاس ها شرکت می کنند، ممکن است یک یا دو کودک این فعالیت ها را دوست نداشته باشند ولی اکثر این مادران می ترسند که فرزندشان وسواسی شود. لزوما این طور نیست و با انجام فعالیت های گوناگون، می توان این حساسیت را در کودک کم و کمتر کرد. ممکن است نهایتا یک کودک در یکی از دوره ها باشد که دچار اختلال وسواس باشد؛ آن هم با بررسی سوابق خانوادگی یا ژنتیک توسط متخصص و انجام آزمون های مرتبط. با اینکه این موارد واقعا کم هستند، ولی برای آشنایی بیشتر با این موضوع، توضیح مختصری در رابطه با این اختلال شرح می دهم:

کودکان مبتلا به وسواس فکری/عملی یا او سی دی

کودکان مبتلا به این اختلال افکار یا وسواس های فکری/ عملی مزاحم و ناخواسته را تجربه می کنند. این افکار موجب اضطراب آنها شده و غالبا با رفتارها یا وسواس های عملی که هدف از انجام انها کاهش اضطراب است همراه می شود. ترس از میکروب و آلودگی، رایج ترین وسواس در کودکان و نوجوانان به شمار می رود و با ترس از صدمه به خود و دیگران همراه است. شستن و حمام کردن مفرط، تکرار برخی رفتارها، وارسی و نظم و ترتیب بیش از حد معمول، رایج ترین وسواس های عملی به شمار می آیند. میانگین سن شروع او سی دی، نه تا دوازده سالگی است و تقریبا دو تا سه درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند. احتمال وجود پیشینه خانوادگی او سی دی در کودکانی که این اختلال در آن ها زودتر شروع شده است، نسبت به کودکانی که شروع دیرتری دارند، بیشتر است و این مسئله نشان گر نقش عمده ی عوامل وراثتی در چنین مواردی است. وسواس فکری/عملی، اختلالی جدی و مزمن است و یک دوم تا یک سوم کودکان مبتلا به او سی دی، ملاک های تشخیصی این اختلال را برای دو تا چهارده سال بعد از تشخیص نیز هم چنان دارند.

برای شروع درمان پیشنهاد می شود از بازی های زیر استفاده گردد:

  • اگر به کنار دریا می روید، حتما یک سطل و وسایل پلاستیکی همراه خود ببرید و با شن و ماسه خانه ساخته و همراه با کودکان، شکل خلاقانه ای بسازید.
  • در خانه می توانید با تکه های پارچه، چادر سرخپوستی درست کنید و با ماژیک یا مدادهای صورت، صورت کودک را نقاشی کنید و برایش در چادر خوراکی قرار دهید و کم کم حساسیت پوستی او را کم کنید.
  • در حمام می توانید بعضی از اسباب بازی های کودک را ببرید تا هنگام آب بازی، با آنها بازی کند یا روی دیوار و کاشی های حمام با ماژیک های مخصوص یا رنگ انگشتی رنگ بازی کند.
  • با آرد و آب خیر بازی کرده و همراه با کودک خمیربازی کنید. می توانید کمی آب سبزی یا لبو ه به خمیر بیفزایید تا رنگی شود و کودک با رغبت بیشتری به بازی بپردازد و … .

نکته ای که لازم است به آن توجه کنیم این است که بازی، تفکر کودک بوده و اسباب بازی وسیله آن است. انتخاب نوع اسباب بازی و روش های بازی باید با هدف رشد مهارتهای فکری، جسمی وعاطفی و هم چنین آموزش برای هماهنگی اعضای بدن کودک انجام گیرد. فرآیند انجام فعالانه یک بازی به وسیله کودک، بسیار ارزشمندتر از نتیجه آن است و مهم تر از پروسه آموختن، لذت بردن و احساس خوشحالی و سعادتمندی در طول زمان بازی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید