۵ فعالیت آرام که کودک می‌تواند به‌جای چرت زدن انجام دهد!

چه زمانی اکثر کودکان چرت زدن را متوقف می‌کنند؟بیشتر بچه‌ها بین ۲ و نیم تا ۵ سالگی چرت نمی‌زنند. لی الکساندر، MD FAAP، پزشک متخصص اطفال در نیوجرسی و سردبیر ارشد Amy Baby Review می‌گوید: «کمتر از یک دهم بچه‌ها هنوز در سن ۵ سالگی چرت می‌زنند، اگرچه بسیاری از کودکان ۴ ساله هنوز چرت می‌زنند.
چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد زمان آن فرا رسیده است که چرت کودک را کوتاه یا به طور کامل قطع کنید. اگر کودک شما شروع به مبارزه با چرت زدن کند یا زود از خواب بیدار شود، ممکن است آنقدر خسته نباشد که دیگر به آن نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، چرت زدن ممکن است همچنان ادامه داشته باشد، اما شما شروع به بیدار شدن در صبح زود خواهید کرد یا ممکن است کودک در نیمه شب از خواب بیدار شود. هدر والاس، مشاور خواب اطفال، می‌گوید: «یک کودک مقدار مشخصی در «مخزن خواب» خود می‌خوابد. “اگر او در طول روز بیش از حد می‌خوابد، مخزن او پر می‌شود و فضای کافی برای خواب شبانه وجود نخواهد داشت. برای متعادل کردن خواب شبانه و روز باید چرت را رها کرد.” 

فعالیت های آرام برای کودک

چرا داشتن زمان آرامش برای کودکان، مهم است؟

حتی اگر کودک شما دیگر چرت نمی‌زند، مهم است که در طول روز زمان آرامی داشته باشید. دکتر الکساندر می‌گوید: “این به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا به بدن و ذهن خود استراحت دهند و می‌تواند از خستگی بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند.” ممکن است زمان آرام را ساعتی تصور کنید که کودک‌تان با یک لامپ کم نور در رختخواب دراز می‌کشد و با کتاب یا حیوان عروسکی بازی می‌کند. اما زمان آرام لزوماً نیازی به چنین نگاهی ندارد. والاس می‌گوید: «من متوجه می‌شوم که کودکان در میانه روز بدون تحریک اضافی یا تعامل با والدین یا سایر کودکان به زمانی برای تنهایی نیاز دارند. بدن آن‌ها لزوماً نیازی به ساکن بودن و ساکت بودن ندارند. اما زمان تنهایی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا شاداب شوند و در بقیه روز روحیه خوبی داشته باشند تا بتوانند بدون درام به خواب بروند.»

فعالیت‌هایی برای استراحت کودکان

در اینجا برخی از فعالیت‌های آرامش‌بخش و ترمیم کننده وجود دارد که کودک شما می‌تواند در زمان‌های آرام انجام دهد.
کتاب‌های صوتی: گوش دادن به کتاب‌های صوتی می تواند هم آرامش‌بخش و هم سرگرم کننده باشد. برای کودکانی که نیاز به دراز کشیدن و میوه خوردن دارند، جایگزین خوبی برای زمان بازی یارانه‌ای است. کتاب‌های صوتی را می‌توان در زمانی که فرزندتان روی فعالیت دیگری کار می‌کند پخش کرد. شنیدن یک داستان با صدای بلند برای توسعه سواد نیز مفید است.
رنگ آمیزی: کتاب‌های رنگ آمیزی برای کودکان در سنین خاص جذابیت خاصی دارد. رنگ‌آمیزی استرس را کاهش می‌دهد و آرامش را افزایش می‌دهد. همچنین برای رشد مهارت حرکتی ظریف مفید است. نقاشی روی کاغذ ساده با مداد رنگی نیز انتخاب مناسبی است.
عروسک‌ها: عروسک‌ها را می‌توان لباس پوشید، از آن‌ها مراقبت کرد یا با آن‌ها نقش بازی کرد. هر مجسمه‌ای، از جمله عروسک‌های واقعی، ابرقهرمان‌ها، یا حیوانات تظاهر می‌کنند که برای بازی تخیلی در زمان‌های آرام به خوبی کار می‌کنند. برخی از بچه‌ها به‌خصوص دوست دارند که عروسک‌های کودک خود را «والدین» کنند.
بلوک‌های لگو: ساختن اسباب‌بازی‌ها می‌تواند ذهن کودک شما را خلاقانه درگیر کند. با چیز ساده‌ای مانند لگو شروع کنید و اسباب‌بازی‌ها را به صورت دوره‌ای با گزینه‌های دیگر، مانند بلوک‌های چوبی ساده عوض کنید. همانطور که مهارت‌های حرکتی ظریف کودک شما بهبود می‌یابد، آن‌ها می‌توانند با قطعات کوچکتر دست‌ورزی کنند و بسازند.
پازل: پازل‌ها می‌توانند کودکان را تا زمانی که نه خیلی سخت و نه خیلی آسان باشند، با خوشحالی مشغول نگه دارند. با پازل‌های درشت که دارای قطعات بزرگ هستند شروع کنید و به پازل‌های پیچیده‌تر برسید. مطمئن شوید که از سطح ناامیدی فرزندتان تجاوز نمی‌کنید. پازل‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانند به تنهایی با اطمینان کامل آن را انجام دهند. 

جایگزین چرت زدن کودک

آیا کودک خردسال شما به اندازه کافی می‌خوابد؟

اگر کودک شما به راحتی به بازی کردن روی نمی‌آورد، نگران نباشید. طبیعی است که مدتی طول بکشد تا آن‌ها عادت کنند. از یک تایمر بصری برای نشان دادن پایان یافتن زمان آرامش استفاده کنید. با زمان کوتاهی از پنج دقیقه شروع کنید و به آرامی به ۴۵ دقیقه یا یک ساعت برسید. مشغول نگه داشتن فرزندتان نیز نیمی از کار است. سعی کنید اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های خاصی داشته باشید که فقط در زمان ساکت بیرون می‌آیند و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید.

والاس می‌گوید: «من پیشنهاد می‌کنم اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که سطح علاقه بالایی داشته باشند و کودک بتواند به‌طور مستقل و بدون ناامیدی انجام دهد. “فقط یک تا دو اسباب بازی انتخاب کنید تا اتاق آن‌ها فاجعه نباشد و آن‌ها تمرکز خود را حفظ کنند بدون اینکه غرق شوند.”
زمان چرت زدن ممکن است تمام شده باشد، اما کودک شما هنوز به یک زمان استراحت روزانه نیاز دارد (و احتمالا شما هم همینطور!). اجرای یک روال جدید ممکن است به زمان و صبر نیاز داشته باشد، اما ارزشش را دارد. گذراندن مدتی به تنهایی در هر روز به کودک شما کمک می‌کند تا استراحت ذهنی داشته باشد و از فرسودگی او جلوگیری می‌کند. مثل همیشه، اگر در مورد الگوهای خواب فرزندتان نگرانی یا سؤالی دارید، حتماً با پزشک اطفال یا مشاوره او تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید