آموزش مهارت های تصمیم گیری به کودکان

تصمیم گیری کودک

چالش تصمیم گیری کودک زیر 6 سال


تصمیمات خوب یا بد همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. عاقلانه است که مهارت های تصمیم گیری خوب را از سنین پایین به بچه ها آموزش دهیم. آنها را توانمند می کند، مسئولیت پذیری را آموزش می دهد، خلاقیت را پرورش می دهد و حس ارزش را تقویت می کند. بیایید بررسی کنیم که چرا آموزش تصمیم گیری برای کودکان مهم است.

مهارت تصمیم گیری چیست؟

تصمیم گیری شامل انتخاب یک مسیر عمل از بین گزینه های ممکن و رسیدن به راه حلی برای یک مشکل است.
انتقال این مهارت به کودکان در سنین پایین باعث بهبود تفکر تحلیلی و انتقادی آنها می شود. تصمیم گیری خوب منجر به سلامت روانی و ارتقای رفاه جسمی و اجتماعی کودکان می شود. آنها را مسئول، مستقل و با اعتماد به نفس می کند.

اهمیت تصمیم گیری برای کودکان

اگر مشاهده کنید، متوجه می شوید که بچه ها همیشه تصمیم می گیرند، اما بیشتر آنها بر اساس احساسات یا ترس هستند. درعوض، باید به آنها آموزش دهیم که انتخاب های متفکرانه داشته باشند.
ما باید مهارت های تفکر انتقادی و خلاق آنها را از سنین جوانی تقویت کنیم. تصمیم گیری فرآیند پیچیده ای است که نیاز به تمرین دارد و با تجربه بهبود می یابد.
با اجازه دادن به آنها در انتخاب های کوچک شروع کنید که به آنها یاد می دهد که از قبل فکر کنند. با هر تصمیم درست، آنها تبدیل به یک بچه با اعتماد به نفس و باهوش می شوند که آماده انتخاب های مهم زندگی است.

تصمیم گیری کودکان

۵ نکته عملی برای کمک به بچه ها در توسعه مهارت های تصمیم گیری خوب

  1. هدف گذاری را تشویق کنید
    آموزش دادن به کودکان برای تعیین اهداف هوشمندانه از سنین پایین باعث القای خودآگاهی و اعتماد به نفس می شود. این به بچه ها کمک می کند تا روی یافتن راه حل هایی که با اهدافشان همسو باشد تمرکز کنند. با یک چیز ساده شروع کنید و به آنها کمک کنید تا به تصمیمی برسند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می کند.
  2. سوالاتی را مطرح کنید که آنها را به فکر وادار کند
    پرسیدن سوالات متفکرانه به بچه ها کمک می کند تا مهارت های تصمیم گیری را تقویت کنند. سؤالاتی مانند «چرا فکر می‌کنید این بهترین انتخاب است»، یا «چرا گزینه اول بهتر از سایرین کار می‌کند»، آنها را وادار می‌کند درباره همه جنبه‌های تصمیم خود عمیقاً فکر کنند. 
  3. به آنها انتخاب بدهید
    این دو سوال را در نظر بگیرید: “امروز کدام ژاکت را می خواهید بپوشید؟” و “پلور قرمز را می خواهی یا مشکی؟”
    اولین سوال از بچه ها می خواهد که از بین گزینه های متعددی انتخاب کنند که می تواند آنها را تحت تأثیر قرار دهد. سوال دوم ساده‌تر و واضح‌تر است، بنابراین به آنها اجازه می‌دهد در مورد انتخاب‌ها با موفقیت تصمیم بگیرند. هنگام شروع آموزش این مهارت، مطمئن شوید که موقعیت هایی را ارائه می دهید که آنها را برای موفقیت آماده می کند.
  4. مهارت های تصمیم گیری متناسب با سن را تمرین کنید
    مراقب آموزش مهارت های تصمیم گیری متناسب با سن باشید. هنگامی که آنها نوپا هستند، از آنها بخواهید که بین دو چیز ساده مانند جوراب یا کفش رنگی که می خواهند بپوشند، یکی را انتخاب کنند.
    همانطور که آنها بزرگتر می شوند، می توانید از آنها بخواهید که انتخاب بیشتری از لباس انتخاب کنند تا زمانی که بتوانند یک لباس کامل را کنار هم بچینند. تمرین انتخاب های خوب و برداشتن گام های کوچک از سنین پایین به رشد مهارت های استدلال آنها کمک می کند.
  5. آنها را در تصمیمات مربوط به بودجه لحاظ کنید
    بودجه بندی نباید یک «مهارت بزرگسالان» باشد. آن را با دادن کمک هزینه به بچه های مدرسه رفتن خود آموزش دهید و به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند که چگونه آن را عاقلانه خرج کنند.
    به عنوان مثال، اگر آنها می خواهند این کمک هزینه را برای خوردن تنقلات در هفته خرج کنند، باید بتوانند تصمیمات مربوط به بودجه را اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که کمک هزینه در طول هفته ادامه دارد. اگر همه را در دو روز خرج کنند، نمی توانند پول اضافی داشته باشند.
    تصمیمات بودجه به آنها می آموزد که چگونه تصمیمات هوشمندانه ای بگیرند که به نفع آنها باشد.

۳ بازی سرگرم کننده که تصمیم گیری خوب را ترویج می کند

وقتی مهارت های مهم را از طریق بازی آموزش دهید، بچه ها پذیرای بیشتری خواهند بود. از آنجایی که آنها می توانند نتایج تصمیمات خود را بر اساس برنده شدن یا باختن در زمان واقعی ببینند، بهتر یاد خواهند گرفت.
صندلی های موسیقیایی
همانطور که صندلی های موسیقی می توانند سرگرم کننده باشند، قطعاً یک بازی است که به بچه ها می آموزد که سریع و در محل تصمیم بگیرند. اگر آنها انتخاب درستی داشته باشند، باز هم در بازی خواهند بود و یا بیرون هستند. ساده!
تیک تاک پا
این بازی که با نام‌های ناقص و ضربدر نیز شناخته می‌شود، یک بازی عالی برای تمرین تصمیم‌گیری کودکان است. این بازی به کودک نیاز دارد که روی برد تمرکز کند و حریف را زیر نظر داشته باشد تا از گرفتن سه ناک یا سانتر متوالی جلوگیری کند. این نیاز به تمرکز و تمرین دارد، اما بچه ها زمانی که از این بازی لذت ببرند لذت خواهند برد.
قایم باشک
بچه‌ها از قبل پنهان‌کاری را می‌دانند و دوست دارند. پس چرا آن را به یکی از فعالیت های سرگرم کننده تصمیم گیری تبدیل نکنیم؟ قوانین جدیدی را به بازی اضافه کنید، مانند اینکه بچه ها نمی توانند دو بار در یک مکان پنهان شوند یا مناطقی را برای پنهان شدن محدود کنید. این کار بچه ها را وادار می کند که به طور مداوم به مکان های مخفی جدید فکر کنند یا اینکه چگونه در همان مناطق “بهتر پنهان شوند”. انتخاب اشتباه آنها را گرفتار می کند.
بچه ها مرتکب اشتباه می شوند، بنابراین فشار نیاورید که همیشه هنگام تمرین تصمیم درست بگیرید. به آنها کمک کنید از اشتباهات خود درس بگیرند و به آنها بیاموزید که آنها را تکرار نکنند. با توانایی تصمیم‌گیری خوب، بچه‌ها می‌توانند هنگام رشد، انتخاب‌های مثبتی برای زندگی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید