اصول بازی با کودکان

متین فائزی پور - کادر پردیس سلاله

متین فائزی پور

اساس بازى اين است كه خود کودک آن را شروع می‌کند و ا‌وست که تصمیم می‌گیرد به کدام بازی مشغول شود یا چگونه بازی کند. بازی کردن صرفا به خاطر خود بازی انجام می‌گیرد، برخلاف کار که معمولا اجباری است و نسبت به آن چندان علاقه‌ای دیده نمی‌شود.
بازی در رشد کودکان موثر است. کودکان با بازی کردن شکل می‌گیرند و مهارت‌های جدید را می‌آموزند.

اصول بازی با کودکان

بازى باید در سطح درستی باشد. بازی کودکان را با اسباب‌بازی‌های مناسب شروع کنید، کودک بازی‌هایی را که خیلی مشکل یا خیلی آسان باشند به راحتی نخواهد پذیرفت.
بهترين شيوه جهت تشويق كودك به بازي، همسطح شدن با او در بازی‌ها و بازی کردن با اسباب بازی‌های اوست.
به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید کودک را به بازی کردن محبور کنید. نشانه‌ای به او بدهید تا او تمایل به بازی با شما را داشته باشد.
والدین باید فرصت‌طلب باشند و به علایق کودک توجه کنند و ایده‌ها و سطوح جدید بازی را بر اساس علایق او معرفی کنند.
انتظار نداشته باشید که کودک برای مدت طولانی روی یک بازی متمرکز شود.
بعضی کودکان مجذوب بازی با یک اسباب‌بازی یا بازی خاص می‌شوند و نمی‌توانند بازی یا چیز دیگری را دنبال کنند. عجله نداشته باشید، چیزهای دیگر را به تدریج به او معرفی کنید.

متین فائزی پور - بازی با کودکان

وسايل بازی مناسب کودکان دو ساله

بهترین وسایل بازی برای یک کودک دو ساله، مانند کودکان سنین دیگر وسایلی هستند که نیازهای مربوط به رشد کودک را تامین می‌کنند. برای مثال، آن دسته از وسایل بازی که باعث رشد مهارت‌های مربوط به عضله‌های بزرگ می‌شوند، بسیار مناسب هستند.
برای بازی در فضای باز کودک می‌تواند از نردبان برای بالا رفتن، گاری چهارچرخ برای کشیدن، اسباب‌بازی برای هل‌دادن و مکان‌های کوچک برای خزیدن به درون آن و خارج‌شدن از آن، بهره‌مند شود. اسباب‌بازی‌هایی که کودک می‌تواند سوار آن‌ها شود نیز مطلوب هستند، و به افزایش قدرت و هماهنگی عضله‌های بزرگ کمک می‌کند.
برای کاوش حسی، گل رس و قابلیت تغییر بسیار فراوان آن، فرصت‌های شگفت‌انگیزی برای فشار دادن، ورز دادن و شکل دادن فراهم می‌سازد. نقاشی انگشتی و آب‌بازی (مانند چلاندن و فروکردن اسفنج در آب، ریختن آب از یک ظرف به ظرف دیگر، ترکاندن حباب‌ها، بازی با قایق در وان حمام) فعالیت‌های لذت‌بخشی برای کودک است.
کودکان دو ساله از بازی کردن با چیزهایی که می‌توان آن‌ها را بهم چسباند و سپس جدا کرد، لذت می‌برند؛ از این رو‌ می‌توان به تعداد قطعه‌های خانه‌سازی افزود.
به تعداد کتاب‌های کتابخانه کودک نیز باید افزود، زیرا دوست دارند که برایشان کتاب خوانده شود، حتی اگر یک داستان بارها و بارها به شیوه‌ی کاملا مشابه برای آن‌ها خوانده شود.

 

متین فائزی پور - بازی با کودک

وسايل بازی مناسب کودکان سه ساله

وسايل بازي كودکان سه ساله باید نشان‌دهنده‌ی رسش اجتماعی روبه رشد آنان، پیدایش علاقه به نقش‌های بزرگسالان در آن‌ها، و توسعه‌ی تخیلشان در مقایسه با کودکان‌ دو ساله باشد. بنابراین، بیشتر از هر چیز دیگر، باید وسایل مربوط به بازی‌های تخیلی به اسباب‌بازی‌های آن‌ها افزوده شود: تعدادی از لباس‌های بدون‌‌ استفاده‌ی بزرگسالان، عینک، لوازم اصلاح پلاستیکی یا چوبی، جعبه‌ی لوازم پزشکی و سایر چیزهایی که به کودکان اجازه می‌دهد تا همانند مامان بابا و دیگر بزرگسالان شوند.
کودکان در سه سالگی به‌جای اینکه قطعه‌ها را فقط کپه کنند، از آن‌ها برای بازی‌های تخیلی استفاده می‌کنند. آن‌ها ساختارهایی نظیر ساختمان‌ها، خیابان‌ها و تونل‌ها را می‌سازند که دنیای بزرگسالان را در اندازه‌ی کوچک نشان می‌دهد.
لوازم هنری باید به گونه‌ای فراهم شوند که به کودکان اجازه دهد تا مهارت‌های خود را نشان دهند و چیزی را، هر چند به صورت تصادفی تولید کنند که بتوانند آن را به دیگران نشان دهند. این لوازم ممکن است شامل قلم‌موهای نقاشی، سه‌پایه‌ نقاشی، ماژیک و مدادرنگی باشد. با این‌حال بزرگسالان نباید انتظار داشته باشند که کودکی در این سن دست به تولید یک شی خاص بزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید