وقتی کودک می‌گوید من نمی‌توانم

همه بچه‌ها کارهایی دارند که به خوبی انجام می‌دهند و کارهایی که برایشان سخت است. و اکثر بچه‌ها لحظاتی دارند که می‌گویند: “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم!” یا “خیلی سخته!”

با شنیدن “من نمی‌توانم” چه می‌توانید بگویید؟

در اینجا سه ایده وجود دارد.
۱)  “می دانم که این برای شما سخت است.” از گفتگوهای سخت دوری نکنید. اولین غریزه شما ممکن است این باشد که با چیزی مانند «این درست نیست. من می‌دانم که شما می‌توانید آن را انجام دهید!” اما وقتی بچه‌ها به شما می‌گویند نمی‌توانند کاری را انجام دهند، در حال باز کردن صحبت‌شان هستند. به آن‌ها بگویید که آن‌ها را می‌شنوید. این نشان می‌دهد که شما گوش می‌دهید و می‌خواهید به آن‌ها اجازه دهید مکالمه را رهبری کنند. شما ممکن است در مورد مسائل آن‌ها بدانید. اما اجازه دهید بچه‌ها به شما بگویند که چه احساسی دارند و چگونه چالش‌های آن‌ها بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد.
۲) “آیا من تا به حال به شما گفته ام که …” گره زدن چیزها به داستان‌های دوستان و خانواده می‌تواند به شکستن یخ کمک کند. این به شما امکان می‌دهد به شیوه‌ای خوش اخلاق در مورد اینکه چگونه همه با چیزی مبارزه می‌کنند صحبت کنید. شاید شما به دلیل گم شدن مشهور باشید، اما هرگز در مورد مشکل خود در خواندن نقشه در مورد آن صحبت نکردید. یا شاید جوراب‌های پدربزرگ هرگز با هم جور در نمی‌آیند، اما همه نمی‌دانند که این به این دلیل است که پدربزرگ کوررنگی دارد. افزودن زمینه به آن داستان‌ها راه خوبی برای شروع گفتگو در مورد این است که چرا انجام برخی کارها برای ما سخت است.

کودکی که فکر میکند نمیتواند

۳) “شما هنوز نمی‌توانید این کار را انجام دهید.” افزودن کلمه “هنوز” به شما امکان می‌دهد در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد صحبت کنید. این به شما راهی برای معرفی ایده ذهنیت رشد می‌دهد ، این باور که توانایی‌ها می‌توانند در طول زمان بهبود یابند. به عنوان مثال، نشان دهید که چگونه می‌توان پروژه‌های بزرگ را به یک برنامه قابل مدیریت‌تر تقسیم کرد. یا فعالیت‌های ذهنیت رشد را امتحان کنید تا به آن‌ها کمک کنید از اشتباهات درس بگیرند و از «نمی‌توانم» به «من می‌توانم» بروند.

راه‌های بیشتر برای کمک به کودک

به خاطر داشته باشید که بچه‌ها همیشه تصویر بزرگ را نمی.بینند. آن‌ها ممکن است متوجه عمل‌کرد خوب خود نشوند. کودکانی که متفاوت می‌آموزند و فکر می‌کنند نیز می‌توانند به‌راحتی دلسرد شوند. این به این دلیل است که آن‌ها ممکن است بیشتر از سایر بچه‌های هم‌سن خود با چیزهایی دست و پنجه نرم کنند. علاوه بر «نمی‌توانم این کار را انجام دهم»، ممکن است جملاتی مانند «من خنگم» نیز بگویند. وقتی بچه‌ها به خودشان سخت می‌گیرند، طبیعی است که روی چیزهایی که نیاز به بهبود دارند تمرکز کنند. اما فراموش نکنید که نقاط قوت را نیز بشناسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید