دوستی با همسالان در پیش دبستانی

دوستان پیش دبستانی

در این سن، برخی از کودکان تصور روشنی از دوستانشان دارند و می توانند نام آن ها را بگویند. آن ها ممکن است وقتی به پیش دبستانی یا گروه بازی می رسند به دنبال دوستان خود بگردند و فقط با آن ها بازی کنند. آن ها حتی ممکن است بخواهند با دوستان خود دیدار داشته باشند. سایر کودکان در این سن ممکن است دوستانی نداشته باشند که بتوانند نامشان را بنویسند، اما ممکن است مشتاق دوستیابی باشند. تا چهار سالگی، اکثر کودکان قادر خواهند بود تفاوت بین “دوست من” و سایر کودکانی را که می شناسند تشخیص دهند. به نظر می رسد برخی از کودکان به راحتی دوست می شوند و از بودن در کنار افراد دیگر انرژی می گیرند. دیگران می توانند این را خسته کننده و طاقت فرسا بدانند. برخی از کودکان ممکن است دیرتر گرم شوند و قبل از پیوستن به گروه به زمان نیاز دارند تا ببینند چه اتفاقی می افتد.

بازی در پیش دبستانی با همسالان

چگونه کودکان پیش دبستانی با یکدیگر دوست می شوند؟

بچه ها باید مهارت های دوستی را بیاموزند. همانطور که کودکان با دیگران بازی می کنند، مهارت هایی را ایجاد می کنند که به آنها در دوستی در حال و آینده کمک می کند. اینها مهارت هایی مانند به اشتراک گذاشتن، نوبت گرفتن، همکاری، گوش دادن به دیگران، مدیریت اختلافات، و دیدن نقطه نظرات دیگران هستند. به عنوان مثال، وقتی بچه ها تصمیم می گیرند در گوشه خانه بازی کنند، باید تصمیم بگیرند که چه نقش هایی را بر عهده بگیرند و چه کاری انجام دهند – همه نمی توانند مادر باشند! و اگر همه آن‌ها می‌خواهند مادر شوند، یا ایده‌های متفاوتی درباره کاری که مادران انجام می‌دهند دارند، باید آن را حل کنند. دانستن اینکه فرزندتان چگونه به کودکان دیگر واکنش نشان می دهد، به شما کمک می کند تا با خلق و خوی او با دوستان و روابط دوستی آشنایی پیدا کند. به کودک پیش دبستانی خود کمک کنید تا دوست خوب بودن را بیاموزد می توانید به فرزندتان کمک کنید تا به عنوان بخشی از زندگی روزمره خانوادگی، دوست خوب بودن را یاد بگیرد. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما هنگام بازی با خواهر یا برادر و تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی بازی کند یا چه کسی می تواند از یک اسباب بازی خاص استفاده کند، نیاز به مذاکره داشته باشد. وقتی این موقعیت‌ها اتفاق می‌افتد، می‌توانید توضیح دهید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چرا. برای مثال، ممکن است بگویید: «این ایده خوبی بود که قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه بازی کنید، به حرف‌های یکدیگر گوش دهید» یا «اگر داستانی را تعریف کنید که هر دوی شما با اسباب‌بازی نوبت داشته باشید، چه می‌شود؟» صحبت کردن و گوش دادن نیز مهارت های مهمی برای دوستی هستند – به عنوان مثال، نشان دادن علاقه به آنچه دیگران می گویند و سوال پرسیدن. وعده های غذایی خانوادگی می تواند زمان بسیار خوبی برای الگوبرداری از این مهارت ها باشد و به فرزند شما فرصتی برای تمرین آنها بدهد. برد و باخت مهربانانه مهارت دیگری است که می توانید الگوبرداری کنید و فرزندتان می تواند در طول فعالیت های خانوادگی آن را بیاموزد و تمرین کند. بازی های رومیزی خانوادگی مخصوصاً، برای این کار خوب هستند. شاید یادآوری این نکته مفید باشد که بسیاری از این مهارت ها حتی برای بزرگسالان نیز سخت است. فرزند شما هنوز در حال یادگیری است و به فرصت های زیادی برای تمرین دوست خوب بودن نیاز دارد. معلم پیش دبستانی فرزندتان باید بتواند به شما در مورد مهارت های اجتماعی که شما و فرزندتان می توانید با هم در خانه تمرین کنید، راهنمایی کند. کمک به کودکان پیش دبستانی در حین بازی برای اینکه بتوانند دوست پیدا کنند، دادن فرصت بازی با کودکان دیگر می تواند به رشد دوستی های کودک کمک کند. ایده خوبی است که به جای تعداد زیادی از کودکان، با یک یا دو دوست شروع کنید، به خصوص اگر کودک شما خجالتی است یا در موقعیت های اجتماعی کند است. می توانید با صحبت کردن با فرزندتان در مورد اینکه با چه کسی بازی می کند، چرا دوست دارد با او بازی کند و چه چیزی را دوست دارد صحبت کنید. سپس می‌توانید با والدین دیگر درباره تاریخ‌های بازی صحبت کنید، چه در خانه‌تان، در یک پارک محلی یا جای دیگری که فضای کافی و چیزهایی برای بازی در اختیار بچه‌ها قرار دهد.

بازی با همسالان

در اینجا چند ایده برای کمک به فرزندتان در هنگام بازی با همسالان وجود دارد:

به فرزندتان و دوستانش گزینه های مختلفی برای بازی بدهید. برای مثال، می‌توانید بگویید: «دوست داری با بلوک‌ها یا ماشین‌ها بازی کنی؟» وقتی بچه‌ها در مورد چیزی با هم تصمیم می‌گیرند تحسین کنید – برای مثال، «من عاشق روشی هستم که شما دو نفر با هم این کار را انجام دادید». وقتی دوستان آمدند اسباب‌بازی‌های مخصوص فرزندتان را کنار بگذارید. این می تواند از شروع بحث ها جلوگیری کند.
داشتن شما در نزدیکی کودک می تواند برای فرزندتان آرامش بخش باشد، به خصوص اگر بچه ها یکدیگر را به خوبی نمی شناسند. همانطور که کودک شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند، می توانید دورتر باشید، اگرچه هنوز مهم است که از آنچه در حال رخ دادن است آگاه باشید. مراقب آنچه در حال وقوع است باشید. این به شما کمک می کند تا بدانید که آیا کودکان فقط از برخی بازی های خشن لذت می برند یا اینکه آیا بازی از کنترل خارج می شود. اگر اوضاع خیلی سخت است، باید وارد عمل شوید. یک محدودیت زمانی برای برنامه تفریحی تعیین کنید. وقتی بچه ها خسته می شوند، اغلب همکاری برایشان سخت تر می شود. خوب است که زمان بازی را با هرکسی که می‌خواهد دوباره آن را انجام دهد به پایان برساند. 

همکاری و ارتباط با همسالان

زمانی که دوستی ها و قرارهای بازی پیش دبستانی خراب می شود، چه کنیم؟

مواقعی وجود دارد که بازی بین دوستان پیش دبستانی آنطور که شما برنامه ریزی کرده اید انجام نمی شود. کودکان پرخاشگرانه رفتار می کنند. اختلاف نظر گاه و یا بیگاه با یک دوست طبیعی است. اما اگر فریاد زدن یا یکدیگر را کتک زدند، باید وارد عمل شوید و رفتار کودکان را هدایت کنید. در مورد اینکه چه چیزی باید متوقف شود و چرا، باید واضح باشید. به عنوان مثال، “لطفاً از هل دادن یکدیگر دست بردارید.” هر دوی شما آسیب می بینید.

تک روی کودکان

گاهی اوقات ممکن است فرزندتان از بازی فاصله بگیرد. صحبت کردن با فرزندتان – و همچنین تماشای اتفاقات – می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی دارد می افتد. بازی انفرادی معمولا جای نگرانی نیست. در واقع، شما اغلب دو کودک را خواهید دید که در کنار یکدیگر بازی می کنند و هر کدام کار خود را انجام می دهند. این به این دلیل است که کودکان در این سن همچنان دارند یاد می گیرند چگونه با هم بازی کنند. اما اگر به نظر می‌رسد کودک شما در مورد نحوه پیوستن به بازی مطمئن نیست، به طور مداوم توسط سایر کودکان کنار گذاشته می‌شود، یا اغلب نمی‌خواهد با دیگران بازی کند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به او انجام دهید: فرزندتان را تشویق کنید تماشا کند که دیگران چه کار می‌کنند تا بتواند نحوه پیوستن به آن را بیابد. برای مثال، «چه غذایی درست می کند؟ آیا فکر می کنید او ممکن است یک رستوران راه اندازی کند؟ آیا فکر می کنید ممکن است به مشتریان نیاز داشته باشد؟ یا آشپز؟ در مورد راه‌هایی صحبت کنید که فرزندتان می‌تواند بازی را شروع کند و دیگران را به پیوستن دعوت کنید. به عنوان مثال، “آیا می توانید به من کمک کنید سوراخی در شن ها حفر کنم؟” آیا می توانید ببینید که آیا شخص دیگری به ما کمک می کند تا آن را واقعاً عمیق کنیم؟ “تو دوست من نیستی!” کودکان پیش دبستانی می آموزند که چه چیزی در دوستی ها و گروه های اجتماعی خوب است. بنابراین برخی از کودکان پیش دبستانی ممکن است به کودکان دیگر بگویند که نمی توانند در گروه «آنها» بپیوندند یا جملاتی مانند «تو دوست من نیستی» بگویند. آنها همچنین ممکن است در مورد دوستی معامله یا تهدید کنند – به عنوان مثال، “اگر من را به مهمانی خود دعوت نکنید، من دوست شما نخواهم بود”. برخی از کودکان ممکن است از این نوع رفتار صدمه ببینند، و به نظر می رسد برخی دیگر می توانند آن را از بین ببرند. اغلب کودکان همه چیز را مرتب می کنند و چند دقیقه بعد دوباره «دوست» می شوند. ممکن است به کودک خود توضیح دهید که این طبیعی است که گاهی اوقات احساس تنهایی کند و اکثر مردم با هر کسی که ملاقات می کنند کنار نمی آیند. برنامه ریزی برای بازی با سایر کودکان از دوران پیش دبستانی نیز ممکن است به کودک شما کمک کند تا در مورد بازی با همه افراد در پیش دبستانی، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. اگر کودک شما در مورد مشکلات مداوم بازی با دوستان در پیش دبستانی یا مشکلاتی که با برخی از کودکان به طور خاص دارد، صحبت می کند، ایده خوبی است که با مربیان پیش دبستانی فرزندتان صحبت کنید. معلمان می توانند آنچه را که اتفاق می افتد زیر نظر داشته باشند و مکالمات، داستان ها یا فعالیت ها را دنبال کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید