آماده کردن کودک برای دوره پیش دبستانی

شروع دوره پیش دبستانی آغاز مرحله جدیدی در رشد کودک شماست. حتی اگر فرزند شما قبلاً در کلاس‌های مهدکودک شرکت کرده باشد، ممکن است از خود بپرسید: “آیا فرزند من برای پیش دبستانی آماده است؟” شما و کودکتان ممکن است ترکیبی از احساسات را تجربه کنید: هیجان، دلهره و حتی غم و اندوه با ناپدید شدن دوران کودکی. در چند ماه آینده، کودک پیش دبستانی شما دوستان جدیدی پیدا می کند، مهارت های جدیدی را یاد می گیرد و اعتماد به نفس و استقلال پیدا می کند. این شروع اولیه فرزند شما را در مسیر موفقیت بعدی مدرسه قرار می دهد. آماده کردن فرزندتان از نظر تحصیلی برای پیش دبستانی ممکن است ساده تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. به احتمال زیاد شما در حال حاضر کارهای زیادی برای آماده کردن فرزندتان انجام می دهید. با صرف خواندن، بازی و کاوش با هم، به کودک خود کمک می کنید تا برای فعالیت های پیش دبستانی آماده شود. به گردش در طبیعت بروید، روی پازل کار کنید، بازی های رومیزی انجام دهید یا از کتابخانه دیدن کنید. به کودک خود ترکیبی از تجربیات فعال، بازیگوش و فعالیت های آرام تر و متمرکزتر ارائه دهید. رنگ آمیزی کنید، با خمیر بازی کار کنید، یا مهره ها را با هم رشته کنید تا مهارت های حرکتی خوبی ایجاد کنید. آماده کردن احساسی فرزندتان – و خودتان – برای دوره پیش دبستانی ممکن است به تلاش عمدی بیشتری نیاز داشته باشد. در زیر چند ایده را بررسی می کنیم.

آمادگی برای پیش دبستانی

نکاتی برای آماده سازی کودک قبل از شروع پیش دبستانی

از پیش دبستانی دیدن کنید. اگر برنامه کلاسی به شما ارائه شده است، به فرزندتان نشان دهید. در مورد انتظارات در هر بخش از روز صحبت کنید. به کودک خود نشان دهید که کوله پشتی و وسایل شخصی خود را کجا نگه می دارد.
از تمایل کودک خود به بازی نمایشی استفاده کنید تا او را برای پیش دبستانی آماده کنید. وانمود کنید که به مدرسه می روید، کوله پشتی خود را آویزان می کنید و برای کلاس گروهی می نشینید. بازی کنید، داستان بخوانید و یک میان وعده ساده درست کنید. چند مهارت اجتماعی اساسی را به فرزندتان بیاموزید. در مورد نحوه جلب توجه دیگران، نوبت گرفتن یا شرکت در بازی صحبت کنید. از عروسک ها برای ایفای نقش استفاده کنید. روی مهارت های خودیاری کار کنید. رفتن به پیش دبستانی نشانه یک جهش رشدی بزرگ برای فرزند شما است و استقلال تمرکز بزرگ تری خواهد داشت. به کودک خود کمک کنید تا مهارت های خودیاری مانند شستن دست ها، استفاده از توالت، پوشیدن کفش و جوراب و استفاده از ظروف پشت میز را بیاموزد. احساسات را بیان و تصدیق کنید. شروع پیش دبستانی یک ماجراجویی هیجان انگیز است، اما طبیعی است که هر دوی شما احساس اضطراب داشته باشید. فرزندتان را تشویق کنید تا آن احساسات را بیان کند، به دقت گوش دهید و ترس های فرزندتان را بپذیرید. در عین حال، احساسات دوسوگرایانه یا اضطراب خود را با خود بپذیرید. شما ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار کودک خود شوید که او براساس احساسات خود انجام می دهد. کودکان اغلب در یک ناحیه پسرفت می کنند، زیرا در ناحیه دیگری رشد می کنند. به عنوان مثال، در هنگام مواجهه با یک دوره گذار، گاهی اوقات کودکان در آموزش دستشویی عقب نشینی می کنند یا کمتر مستقل می شوند. با حمایت پرورشی، این تغییرات رفتاری فقط موقتی هستند. برنامه خود را تغییر دهید قبل از اولین روز مدرسه، به تدریج تغییرات لازم را در برنامه های روزمره خود ایجاد کنید، مانند شام زودتر یا تنظیم زمان خواب. رسانه ها را محدود کنید یک صبحانه سالم ارائه دهید و زمانی را در فضای باز بگذرانید. ایجاد روال‌های منظم و قابل پیش‌بینی چند هفته قبل از شروع مدرسه، رفتن به پیش دبستانی را راحت تر می‌کند.

آماده کردن بچه ها برای پیش دبستانی

نکات آمادگی برای روزهای اول پیش دبستانی

با نزدیک شدن به اولین روز پیش دبستانی، مطمئن شوید که لباس، کفش و کوله پشتی مرتب و آماده داشته باشد. وقتی زمان رفتن فرا رسید، یک در آغوش گرفتن و یک نگرش مثبت و واقعی ارائه دهید. “من می دانم که امروز به شما خوش می گذرد. من در پایان روز برمی گردم تا شما را به خانه برگردانم.”. جدایی از والدین یک نقطه عطف مهم است. حتی اگر کودک شما در یک برنامه دوران کودکی یا مهدکودک شرکت کرده است، یک کلاس درس و معلمان جدید ممکن است بار دیگر باعث اضطراب شوند. کودکان با سرعت‌های متفاوتی استقلال پیدا می‌کنند و برخی از کودکان می‌توانند به راحتی از والدین جدا شوند در حالی که برخی دیگر نیاز به حمایت بیشتری دارند. یافتن تعادل مناسب برای رشد استقلال کودک بسیار مهم است.

آماده کردن کودک بای مقطع پیش دبستانی - پردیس سلاله

آمادگی برای جدایی کودک در پیش دبستانی

اگر فرزندتان برای خداحافظی با شما مشکل دارد با معلم صحبت کنید. معلمان تجربه زیادی در این زمینه دارند و می توانند به ایجاد یک برنامه کمک کنند، که ممکن است شامل آوردن یک عکس یا “عشق” به مدرسه یا کوتاه کردن موقت روز باشد. همیشه به جای اینکه یواشکی بیرون بیایید، به فرزندتان بگویید که می‌روید و در پایان روز مدرسه بر میگردید. پیش دبستانی زمان رشد فوق العاده است. فقط با کمی آمادگی، می توانید این انتقال را به تجربه ای اعتمادساز برای خود و فرزندتان تبدیل کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید