ویژگی های رشد حرکتی در کودک پنج ساله

سه چرخه سواری، اسکیت ،بازی ،پریدن، بالا رفتن جست و خیز و تاب بازی تنها بخشی از فعالیت هایی است که کودک پنج ساله به آن ها می پردازد. اگر فرصتی دست دهد اکثر کودکان ترجیح می دهند بیرون از خانه به فعالیتی بپردازند تا اینکه در خانه بنشینند و بازی کنند. کودکان پنج ساله توازن بیشتری دارند و مهارت های حرکتی درشت آن ها بیشتر از مهارت های حرکتی ظریف است.

مهارت های حرکتی درشت کودک پنج ساله

مهارت های حرکتی درشت یا به عبارتی استفاده از ماهیچه های بزرگ، در پنج سالگی رشد خوبی دارد کودکان این سن کنترل بیشتری روی حرکات خود دارند و از لحاظ سطح کلی ،حرکتی فعالیت کمتری دارند کودک شما قادر است روی پنجه پا بدود یا رو به عقب راه رود و یک پا را مستقیماً پشت پای دیگر قرار دهد برای او که با این پا و آن پا کردن ها از پله ها بالا و پایین می رود پله مانعی سهل به شمار می رود رکاب زدن سه چرخه برای اغلب کودکان پنج ساله کار ساده ای است. برخی از کودکانی که از هماهنگی چشم و دست خوبی برخوردارند، حتی دوچرخه سواری با چرخ های کمکی را هم انجام می دهند. حال دیگر با جرأت از بلندی بالا می روند و بعد از فعالیت های بیرون از خانه قطعاً شلوار پاره یا سرزانو های کثیف در انتظار شما خواهد بود آن ها همچنین می توانند پشتک بزنند و از ارتفاع ۳۰ سانتی متری روی پنجه خود فرود آیند. کودک پنج تا شش ساله می تواند روی میله تعادل راه برود و ممکن است علاقه ای واقعی به اسکیت بازی نشان دهد به یاد داشته باشید که استفاده از محافظ زانو و آرنج و کلاه ایمنی برای اجتناب از آسیب دیدگی ضروری است.

مهارت های حرکتی ظریف کودک پنج ساله

مهارت های حرکتی ظریف که شامل دستکاری اشیاء، هماهنگی چشم و دست و مهارت های ادراکی هستند نیز در این سن رشد می کنند، اما نسبت به مهارت های حرکتی درشت روند رشد کندتری دارند. ممکن است دختران در این زمینه ماهرانه تر از پسرها عمل کنند اما سرانجام پسرها نیز به همان سطح از مهارت خواهند رسید. کودک پنج ساله شما می تواند با قطعات لگو خانه سازی کند دکمه های لباس را باز کند و ببندد و بند کفش خود را ببندد. کودکان به تدریج یاد می گیرند که هنگام رنگ کردن نقاشی، از خط بیرون نزنند شکل ها را با قیچی ببرند و بچسبانند، اما در این زمینه به رشد کامل نمی رسند ممکن است بتوانند نقطه چینی به شکل مثلث را کامل و صلیب یا مربعی را کپی کنند اکثر آن ها می توانند از روی یک خط صاف قیچی کنند و اسم خود را بنویسند. وقتی کودکان به شش سالگی می رسند این مهارت ها کاملتر شود. حالا می توانند شکل مثلث را کپی کنند، اعداد ۱ تا ۵ را بنویسند و هنگام رنگ کردن از خط بیرون نزنند. در این دوره استفاده از قیچی ماهرانه تر می شود و می توانند شکل های ساده را ببرند و چپ دستی یا راست دستی آنها کاملاً شکل میگیرد. 

پرورش رشد حرکتی

به عنوان والدین چگونه می توانید رشد حرکتی کودک خود را پرورش دهید؟ نخست اینکه کودک خود را در تمام فعالیت های فیزیکی شرکت دهید تا هماهنگی بین اعضای بدن او بیشتر شود. دویدن، پریدن و پرتاب توپ همگی رشد حرکتی درشت کودک شما را تقویت می کنند. فرصت هایی را در اختیار کودک قرار دهید که به فعالیت های حرکتی ظریف نیز بپردازد. کودکانی که در هماهنگی حرکات ظریف مشکل دارند نسبت به انجام کارهایی که مستلزم چنین مهارتی ،باشد تمایل نشان نمی دهند. استفاده از ماژیک مداد و مداد شمعی های مخصوص گاه کودک را ترغیب به نقاشی میکند برای بریدن کوپن ها از کودک خود کمک بگیرید تا در استفاده از قیچی ماهر شود. هر چند خمیر بازی و گل سفالگری محیط را کثیف می کنند اما ابزارهای خوبی برای تقویت عضلات هستند. گاهی اطراف خود را با دقت نگاه کنید و ببینید کودک شما به چه فعالیت هایی علاقه مند است به این ترتیب ایده هایی برای تقویت مهارت های حرکتی درشت و ظریف پیدا خواهید کرد.

در زیر پیشنهادهایی در جهت تقویت مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان ارائه شده است:

  1. از کودک بخواهید برای آویزان کردن پارچه یا لباسهای کوچک روی بند، از گیره استفاده کند.
  2. باقلا یا نخود سبز را از پوست درآورد.
  3. برای تقویت هماهنگی بین چشم و دست، با نظارت شما از میخ و چکش استفاده کند.
  4. در قوطی های پلاستیکی را باز و بسته کند
  5. برای تقویت مهارت های حرکتی درشت با استفاده از صندلی جعبه و دیگر وسایل موجود در خانه عبور از مانع را تمرین کند.
کلاس اسکیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید