پیش دبستانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا می دانید یک پیش دبستانی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در جامعه مدرن امروزی، تقریباً همه می توانند آموزش ببینند، به همین دلیل است که والدین جوان امروزه انتظارات بیشتری از کیفیت پیش دبستانی دارند. والدین می خواهند پیش دبستانی ها به خوبی مجهز باشند و محیط مناسبی برای رشد کودکان فراهم کنند. حالا بیایید وارد جزییات شویم و دریابیم که یک پیش دبستانی خوب باید چه داشته باشد!
۱) پیش دبستانی خوب یک تیم راهبری عالی دارد مربیان امن و حرفه ای پیش دبستانی به والدین اطمینان بیشتری می دهند. مربیان پیش دبستانی نقش مهمی را به عنوان راهنمای کودکان در یادگیری آن ها ایفا می کنند. یک مربی خوب پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا داده ها را سریعتر به دست آورند، می داند چگونه با کودکان کنار بیاید و به آنها کمک می کند تا سالم و شاد رشد کنند. علاوه بر مراقبت از کودکان، تیم راهبری باید برای بهبود کیفیت فعالیت‌ها و یادگیری و پیشرفت بهتر نیز انگیزه داشته باشد. مربیان پیش دبستانی همچنین باید مهارت های ارتباطی خوبی برای برقراری ارتباط موثر با کودکان، والدین و همکاران داشته باشند تا بازده کاری افزایش یابد. علاوه بر این، مربیان پیش دبستانی باید به بهبود مهارت ها و توانایی های خود ادامه دهند تا حمایت بهتری از کودکان در پیش دبستانی ارائه دهند. یک پیش دبستانی خوب برنامه آموزشی خود را با اصول زیر منطبق می کند؛

_آموزش غیر مستقیم
_بازی محور
_کودک محور متناسب
_تسهیلگر مسیر رشدی و آموزشی کودک
_فضای غنی رشدی برای شکوفایی کودک متناسب با نیاز و توانمندیِ خود او
_هر کودک یک رویکرد
_همراه و هم مسیر با خانواده
_تسلط بر رویکردهای رشدی و آموزشی و کاربرد آن‌ها متناسب با شرایط
_دید همه جانبه و جامع به مسیر رشد کودک
_توجه به تفاوت‌های فردی کودک
_فراهم کردن فرصت انتخاب در قالب چارچوب‌ها
_کمک به رشد درون فردی و میان فردی (تقویت خودآگاهی و مهارت همدلی)
_فراهم کردن فرصت برای بروز چالش‌های رشدی و جهت‌دهی مناسب به آن‌ها


۲) ایمنی و امنیت در پیش دبستانی خوب مهم است. یک پیش دبستانی با کیفیت باید سیستم نظارتی خوبی داشته باشد تا ایمنی کودکان را هم در فضای داخلی و هم در فضای باز تضمین کند. ساختمان پیش دبستانی باید پایه ای محکم داشته باشد. پله‌ها، گوشه‌های میز، ستون‌ها و وسایل بازی باید مجهز به وسایل حفاظتی برای محافظت از کودکان باشند. بیشتر کودکان بسیار فعال هستند و دوست دارند بدوند و بازی کنند و پیش دبستانی ها باید فضایی را داشته باشند تا بچه ها بتوانند با شادی بازی کنند. علاوه بر این، تجهیزات اطفای حریق، دستگاه های ایمنی الکتریکی باید ایمن باشند و باید مرتباً بررسی و نگهداری شوند. بنابراین فضای فیزیکی یک پیش دبستانی برای امنیت جسمانی کثدک مهم است.

جشن محصول پیش دبستانی

۳) دیدگاه های کودکان درباره پیش دبستانی خوب چگونه است؟ بیشتر والدین قبل از ثبت نام فرزندشان در پیش دبستانی تحقیقات زیادی انجام می دهند تا کیفیت پیش دبستانی را بسنجند. اما راه دیگری برای ارزیابی یک پیش دبستانی وجود دارد و آن این است که از کودک خود در مورد احساسات و بررسی تجربیاتش در پیش دبستانی بپرسید. مهم نیست که شهرت پیش دبستانی چقدر خوب است، این تجربه و احساسات واقعی کودک است که از همه مهمتر است. فرض کنید کودک شما محیطی را دوست دارد و اغلب داستان های جالبی در مورد آنچه در پیش دبستانی اتفاق می افتد به اشتراک می گذارد. در این صورت، این دلیلی است که والدین پیش دبستانی مناسبی را انتخاب کرده اند و این برای فرزند شما خوب است. پیش دبستانی اولین باری است که کودک می آموزد مستقل باشد و در خارج از خانه روابط اجتماعی ایجاد کند. کودکان در این مرحله در معرض بسیاری از چیزها و دانش های جدید قرار می گیرند، بنابراین والدین باید مطمئن شوند که پیش دبستانی که فرزندشان در آن ثبت نام می کند برای رشد او مناسب است. نادیده گرفتن احساسات کودک ممکن است بر ذهن جوان آن ها تأثیر بگذارد، که می تواند در دراز مدت برای رشد آن ها بسیار نامطلوب باشد.
۴) پیش دبستانی خوب دارای تجهیزات لازم است؛ یک پیش دبستانی خوب، فضا و تجهیزات مناسبی برای کودکان فراهم می کند. فضای خوب شامل کلاس های درس، فضاهای فعالیت، اتاق جلسات و محیط اطراف پیش دبستانی است. یک محیط خوب می تواند احساس شادابی را در افراد ایجاد کند، به خصوص در یک محیط مناسب که دارای تهویه مناسب است، که برای سلامتی کودکان مفید است و کودکان از رفتن به کلاس خوشحال خواهند شد. حیاط پیش دبستانی می تواند فضاهای بیرونی متفاوتی داشته باشد مانند زمین های کاشت، فضای بازی و … این شرایط می تواند کودکان را به طبیعت نزدیک کنند
۵) تمرکز خوب پیش دبستانی بر سلامت و تغذیه کودکان؛ مراکز پیش دبستانی باید برنامه هفتگی وعده های غذایی کودکان را به والدین و کودکان ارائه دهند تا والدین مطلع شوند که فرزندانشان در هر وعده غذایی چه می خورند. همه کارکنان پیش دبستانی باید عاری از بیماری های عفونی و مرتبط باشند و باید معاینات بدنی سالانه برای بررسی سلامتی، به ویژه در مرحله همه گیری، برای اطمینان از ایمنی کودکان ترتیب داده شود. مایحتاج روزانه کودکان نیز باید به طور مرتب استریل شود و آشپزخانه باید از نظر بهداشتی تمیز باشد.

حیاط بهاری سلاله

۶) فعالیت های غنی سازی خوب برای کودکان پیش دبستانی؛ یک پیش دبستانی خوب به کودکان فرصت های زیادی برای تجربه انواع مختلف فعالیت ها را ارائه می دهد. کودکان می‌توانند فعالیت‌های مختلفی مانند بازی با خانه‌های بلوکی، خواندن کتاب‌های افسانه، نقاشی یا بازی‌های دیگر را تجربه کنند و کودکان نیازی به انجام همزمان فعالیت‌های مشابه ندارند. معلمان باید زمان بیشتری را اختصاص دهند تا به کودکان این آزادی را بدهند که فعالیت هایی را که دوست دارند امتحان کنند تا کودکان احساس آرامش کنند. فعالیت هایی مانند پخت و پز و نظافت را می توان در برنامه درسی گنجانید تا توانایی ها و مهارت های مختلف دانش آموزان را افزایش دهد.
در نتیجه؛ با وجود شرایط فوق، والدین نیز باید بدانند که چگونه خودشان قضاوت کنند و با در نظر گرفتن شرایط خود، پیش دبستانی خوبی برای فرزندان خود انتخاب کنند، زیرا کودکان مختلف نیازهای متفاوتی خواهند داشت. کودکان پیش دبستانی تازه در مرحله ورود به اجتماع قرار می گیرند، بنابراین یک پیش دبستانی خوب باید براساس پرورش و مهارت باشد و شناخت و شخصیت کودکان را در سنین پایین پرورش دهد تا در آینده به افرادی آگاه و هدفمند تبدیل شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید