نه گفتن به کودکان، بدون نه گفتن!

چگونه بدون گفتن کلمه نه!، به کودکان نه بگوییم؟

بیایید به یکی از آن روزهای بدی که هیچ چیز درست پیش نمی‌رود فکر کنیم، روزهایی که در آن لیست کارهای ما طولانی‌تر می‌شود، ضرب‌الاجل‌ها به ما فشار بیشتری می‌ آورند و انگار هر کسی را که ملاقات می کنیم آماده است ما را دیوانه کند… تنها چیزی که جلوی ما را می گیرد تا از  دعوا کردن با راننده محتاطی که در ترافیک مسیر خانه راهمان را بسته است، منصرف شویم، فکر بستنی مورد علاقه مان در فریزر است.

آه، خنک، خامه ای و خوشمزه!

وقتی به خانه می‌ رسیم، مستقیم به سمت فریزر می رویم. در حالی که می خواهیم یک قاشق از بستنی مورد انتظار به عنوان راه حل برای همه چیز را در دهان خود بگذاریم، همسرمان فریاد می زند: «نه! داری چه کار می کنی؟ الان وقت خوردن بستنی نیست- تقریباً وقت شام است! آن را در یخچال برگردان»

واکنش ما یکی از این دو گزینه خواهد بود که ؛

الف) قدردانی ابدی خود را نسبت به همسرمان نشان دهیم که اینقدر به ما اهمیت می دهد.

ب) بزرگ‌ترین مبارزه‌ را انتخاب کنیم که آتیلا هون در آن به خود افتخار می‌کند.

میدونید با این کجا میریم؟ ما به عنوان والدین چنان درگیر تربیت صحیح فرزندانمان هستیم که فراموش می کنیم با فرزندان خود درست رفتار کنیم. فراموش می‌کنیم که آن ها آدم‌ های کوچکی هستند که در روزشان فراز و نشیب‌ ها را پشت سر می‌گذارند، احساساتی دارند و مثل ما ناامید و عصبانی می‌شوند. و ما به گونه ای با آن ها صحبت می کنیم که هرگز برای خودمان قابل قبول نیست که همسر / رئیس / دوست و… اینطور با ما صحبت کند.

به عنوان والدین خوب، آیا نباید به دنبال راه‌های بهتری برای «نه» گفتن باشیم؟

در ادامه چند روش مختلف برای “نه” گفتن وجود دارد تا کودکانمان حتی متوجه نه گفتن ما نشوند.

راه های بهتری برای نه گفتن به کودکان بدون گفتن نه!

من از این سناریوی ساده استفاده خواهم کرد که تقریباً وقت شام است، و دخترم اسمارتیز می خواهد و من باید بگویم “نه”. به خاطر داشته باشید که این فقط یک سناریوی نمونه است و این تاکتیک ها باید برای سایر شرایط نیز به همان اندازه خوب عمل کنند.

  • موافقت کنید:
    حتما عزیزم به محض اینکه شام را تمام کردید، می توانید چند اسمارتیز بخورید.» شما در اصل می گویید “قبل از شام اسمارتیز ممنوع!”، اما بسته بندی متفاوت است. اما باید به شما هشدار دهم، این ممکن است همیشه کار نکند. اگر یک “نه، من آن را همین الان می خواهم!” یا “حالا، مامان، لطفااااااااا” فوق العاده، شنیدیم وقت آن است که به سراغ گزینه های دیگر برویم.
  • یک انتخاب ارائه دهید:
    «اگر قبل از شام اسمارتیز بخورید اشتهای شما را از بین می برد، اما به نظر می رسد الان خیلی هوس خوردن آن را دارید، می توانید انتخاب کنید که الان یک عدد اسمارتیز بخورید یا بعد از شام چهار عدد؟»
  • یک جایگزین ارائه دهید:
    شما صبح امروز اسمارتیز خورده‌اید… در عوض چندتا توت‌ فرنگی چطور است؟ البته جایگزینی که انتخاب می‌ کنید بهتر است (در ذهن فرزندتان) با گزینه‌ای که شما آن را انکار می‌ کنید قابل مقایسه باشد. دختر من قطعاً دوست دارد اسمارتیز داشته باشد، اما اگر بداند که آن ها را دریافت نمی کند، به جای اینکه ریسک نکند هیچ میان وعده ای دریافت نکند، با خوشحالی به توت فرنگی یا موز رضایت می دهد.
  • حواس پرتی
    این احتمالا ساده ترین ترفند در کتاب است، اما متأسفانه، تاریخ انقضا دارد. اکنون (دختر من 5 ساله است) مانند زمانی که او 3 ساله بود کار نمی کند. اما اگر ما در حال رانندگی هستیم، من همچنان از این تکنیک استفاده می کنم تا توجه او را به چیز جالبی در کنار خیابان معطوف کنم و هنوز هم کار می کند. در خانه، جایی که عوامل حواس‌پرتی چندان جذاب نیستند، کمی سخت‌تر است.
نه گفتن بدون نه گفتن

چگونه با عبارات جایگزین به کودکان نوپا بدون نه گفتن نه بگوییم؟

از منفی گرایی دوری کنید و راه هایی پیدا کنید که به روش های هوشمندانه تر به کودکتان نه بگویید، همه ما آنجا بوده‌ایم، به معنای واقعی کلمه خودمان را تکرار کرده‌ایم و از صدای خودمان که به بچه‌ها «نه» می‌گوییم خسته شده‌ایم. خوب، اگر از صدای خود و منفی‌گری‌هایتان خسته شده‌اید، راه‌های هوشمندانه‌ای برای نه گفتن به آن‌ها بدون نه گفتن وجود دارد.

بنابراین دفعه بعد که بچه‌هایتان از شما می‌پرسند «می‌توانم یک نقاشی روی دیوار بکشم؟» یا «آیا می‌توانم لباس خوابم را در مغازه‌ها بپوشم؟» برخی از این عبارات مفید را امتحان کنید.

  • چرا ما نمی رویم و ….
    برخی از فعالیت ها را در آستین خود آماده کنید، بنابراین اگر چیزی از شما خواسته شد که نمی توانید اجازه دهید، جایگزین جالبی مانند یک بازی هدفمند و جذاب برای انجام دادن ارائه دهید.
  • این مال شما نیست. بیایید مال شما را پیدا کنیم…
    هنگامی که آن ها می خواهند در کیف لوازم آرایش شما جستجو کنند یا آخرین ذره باتری iPad شما را خالی کنند، این پاسخ خوبی است تا همچنان به آن ها اجازه دهید بدون آن همه چیز منفی، کاری را که می خواهند انجام دهند.
  • خوب است، اما امروز نمی توانیم…
    زمان دیگری را برای انجام آن فعالیت برنامه ریزی کنید.
  • به قسمت خطرناک نه بگویید، اما به فعالیت بله!
    اگر آنها برای دوچرخه سواری هیجان زده هستند، اما می خواهند در خانه باشند، بگویید که نمی توانند در خانه دوچرخه سواری کنند، اما برنامه ای ترتیب دهید که در آینده نزدیک به پارک بروند که بتوانند دوچرخه سواری کنند.
  • بیشتر توضیح دهید…
    اگر می‌خواهند به پارک بروند زیرا می‌خواهند روی تاب باشند یا سرسره بازی کنند، وقتی توضیح دادید نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا همه چیز خیلی خیس خواهد بود، ممکن است به آن ها کمک کند این تصمیم را بهتر بپذیرند.
  • این فقط کار نمی کند یا امکان‌ پذیر نیست!
    وقتی کوچولوی شما سعی می کند پر را به بطری آب خود بچسباند، این عبارت ممکن است به کارتان بیاید. بدون پوشش شکری، فقط یک روکش مستقیم، کار نمی کند.
  • آیا چیز دیگری وجود دارد که بتوانیم امتحان کنیم؟
    این عبارت به شما کمک می کند که با کنترل مستقیم کودک ، فریاد نزنید: «نه! بس کن!»
  • من نمی توانم به شما اجازه دهم…
    به خصوص زمانی که فرزند شما سعی می کند کاری انجام دهد که ناامن است مانند بالا رفتن از درخت یا پله ای که از روی آن می پرد، شما نمی توانید به او اجازه دهید این کار را انجام دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید