اشکالی ندارد که کودک به تنهایی بازی کند!

نیاز کودکان به بازی تنها

همه انسا‌ن‌ها معمولاً وقتی احساس می‌کنند که کسی آن‌ها را تماشا می‌کند متفاوت عمل می‌کنند. کودکان نیز بسته به اینکه کسی آن‌ها را تماشا می‌کند یا نه، متفاوت بازی می‌کنند. کودکان به زمان نیاز دارند تا به تخیلات خود اجازه دهند و یاد بگیرند که چگونه در حین بازی انتخاب‌های خود را انجام دهند. در طول بازی، کودکان می‌توانند خودشان باشند و واقعاً در محیط خودشان یاد بگیرند و رشد کنند.
تنها بازی کردن به کودک کمک می‌کند تا مستقل‌تر شود. آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی راحت‌تر خواهند بود و می‌توانند احساسات خود را کنترل و درک کنند و حتی صبر و کنترل تکانه را بیاموزند. از این طریق، آن‌ها شروع به یادگیری هویت خود می‌کنند و چیزهای بیشتری در مورد خود پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر کودک بخواهد یک برج بلوک بسازد و سپس آن‌ها به طور تصادفی آن را خراب کنند، این به کودک می‌آموزد که باید مسئول برج سقوط کرده باشد و اگر می‌خواهد دوباره آن را بسازد، باید بسازد. این بدان معنا نیست که کودکان همیشه باید به تنهایی بازی کنند. تعادل خوبی در زمان بازی فردی و بازی با دیگران وجود دارد. ممکن است کمی طول بکشد تا کودک به بازی مستقل عادت کند. به عنوان یک والدین می‌توانید مطمئن شوید که محیط برای آن‌ها راحت است تا راضی و شاد باشند، بنابراین آن‌ها به تنهایی و راحت بازی می‌کنند. ممکن است کمی طول بکشد تا کودک شما سازگار شود. مطمئن شوید که اگر کودک از بازی انفرادی خود راضی و خوشحال است، هرگز حرف او را قطع نکنید و به او حمله نکنید. پس از مدتی، کودک شما به تنهایی با خوشحالی بازی می‌کند و از مزایای بازی به تنهایی بهره می‌برد!

تصمیم گیری کودک

اهمیت بازی تنهایی برای کودک

بازی کار حیاتی دوران کودکی است. ما قبلاً این را بارها و بارها شنیده‌ایم اما، گاهی اوقات توسط والدین و مراقبان به نفع فعالیت‌های ساختاریافته‌تر مانند کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های شنا یا قرارهای برنامه‌ریزی شده نادیده گرفته می‌شود. همانطور که فشار برای موفقیت و رقابت در جوامع ما افزایش می‌یابد، فشار برای پیشرفت سریع فرزندانمان از طریق اهداف آکادمیک، حتی در دوران نوزادی، افزایش می‌یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، بازی بدون پایان و مستقل اغلب در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. با این حال، بازی یکی از چیزهایی است که می‌تواند تمام مهارت‌ها و ابزار لازم را برای بچه‌ها ایجاد کند تا به بزرگسالان موفق و کافی تبدیل شوند. برای کودکان، بازی با رشد مثبت شناختی، اجتماعی-عاطفی و فیزیکی همراه است. بازی یکی از چیزهایی است که می‌تواند تمام مهارت‌ها و ابزارهای لازم را برای رشد بچه‌ها و تبدیل آن‌ها به بزرگسالانی موفق و کافی ایجاد کند. بازی بدون ساختار و کودک محور به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی-عاطفی مانند خودتنظیمی و همکاری زمانی که مجبورند به نوبت در زمین بازی شرکت کنند، مهارت‌های فیزیکی زمانی که پرش‌ها را امتحان می‌کنند یا فضایی برای دویدن در یک پارک محلی دارند، توسعه دهند. همچنین مهارت‌های شناختی زمانی که مشکل را در جعبه شنی حل می‌کنند. مزایای بازی بی پایان است. با این حال، به عنوان والدین، ما همیشه این شانس را نداریم که در بازی با کیفیت با فرزندان خود شرکت کنیم. برای آن لحظاتی که نیاز به آشپزی، انجام برخی کارها یا گذراندن لحظات کوتاهی در تنهایی داریم، چگونه می‌توانیم بچه‌هایمان را تشویق کنیم که مستقل و با کیفیت بازی کنند؟
اگر در مورد بازی مستقل، فواید آن و اینکه چگونه فرزندتان را به طور مستقل شروع به بازی کنید کنجکاو هستید، به ادامه این مطلب توجه کنید.

اشکالی ندارد کودک تنها بازی کند

چرا بازی مستقل مهم است؟

در حالی که تعاملات با کیفیت و زمان بازی برای روابط سالم و رشد ضروری است، کودکان نیز از فرصت‌هایی برای توسعه مهارت‌های استقلال و خودتنظیمی بهره می‌برند. در پایان، کودکی که با بازی مستقل راحت است، کمتر احتمال دارد که بگوید حوصله‌اش سر رفته یا نمی‌داند وقتی همبازی‌ها یا وسایل الکترونیکی در دسترس نیستند، چه کار کنند. راشل جیانینی، متخصص دوران کودکی و سازنده محتوا در موزه کودکان شیکاگو، توضیح می‌دهد: «برای کودکان مهم است که شادی را در خود بیابند. یک هم‌بازی داخلی در زندگی تضمینی نیست و کودکان باید یاد بگیرند که چگونه خود را سرگرم کنند. به عنوان بزرگسالانی که اغلب برای سرگرمی دائمی به وسایل بسته می‌شوند، متوجه می‌شویم که این موضوع بیش از همیشه صادق است – و تربیت کودکانی که از خودشان و افکارشان راضی هستند، یک هدف محکم والدین برای هر یک از ما است.جیانینی ادامه می‌دهد: «بازی مستقل خلاقیت را تقویت می‌کند. “وقتی کودکان تشویق می‌شوند تا مشکلات را خودشان حل کنند، آن‌ها با امکانات بی پایانی روبرو می‌شوند.” و یک مزیت بزرگ برای والدین وجود دارد – توانایی کودک برای بازی مستقل می‌تواند زمانی که شما نیاز به استراحت دارید باعث حفظ سلامت عقل شود.

بازی مستقل چه مهارت هایی را به کودکان خردسال آموزش می دهد؟

اتکاء به خود مورد نیاز برای حفظ بازی مستقل، از توانایی کودک برای تمرکز و توسعه مهارت‌های حل مسئله پشتیبانی می‌کند. اگر هیچ کس دیگری برای دستیابی به اسباب بازی یا بازسازی یک برج بلوک افتاده وجود نداشته باشد، کودک باید خودش آن را بفهمد و خونسردی خود را حفظ کند تا با موفقیت ادامه دهد. این توانایی‌ها برای مدیریت احساسات و پشتکار کمک می‌کند. زمانی که یک کودک چه به تنهایی چه در یک محیط گروهی بازی می‌کند، در حال توسعه عملکرد اجرایی است. عملکرد اجرایی توانایی خود تنظیم احساسات، توسعه صبر و کنترل تکانه است. این‌ها همه مهارت‌هایی هستند که برای سلامت کلی، رشد و موفقیت آینده کودک بسیار مهم هستند.

چگونه والدین می‌توانند بازی مستقل را در تمام سنین تشویق کنند؟

تشویق به بازی مستقل با انتظارات واقع بینانه، اسباب بازی‌های جذاب و مناسب سن، و پیامی ثابت و مثبت شروع می‌شود. بازی مستقل باید به عنوان یک فعالیت لذت بخش تنظیم شود – به خاطر داشته باشید که احتمالاً نیاز به مدل سازی و در نهایت افزایش تدریجی نزدیکی فیزیکی از یک بزرگسال دارد.
زمان‌هایی را انتخاب کنید که احتمال موفقیت فرزندتان بسیار زیاد است، نه زمانی که بیش از حد خسته، گرسنه است یا مدتی از شما دور بوده است. سپس، هنگامی که کودک شما راضی است، اجازه دهید او راضی بماند!

تنها بازی کردن کودک چه مزیتی دارد

تحریک را ارائه دهید و هر چند وقت یکبار کنار بروید. سناریوهایی را تنظیم کنید که او بتواند با خیال راحت خودش را آرام کند و زمانی که شما در نزدیکی هستید سرگرم شود. به عنوان والدین، ما تمایل داریم وارد عمل شویم و سرگرم شویم یا اغلب در مورد «تنها گذاشتن کودک» احساس گناه می‌کنیم. اما تنها گذاشتن آن‌ها به روشی ایمن و سالم می‌تواند واقعاً خوب باشد – نوزادی که با خوشحالی روی یک صندلی پرنده یا روی یک پتو بازی می‌کند، در حال انجام بازی مستقل است. از آنجایی که فرزند شما می‌تواند در نهایت بنشیند و اشیاء را دستکاری کند، فعالیت‌هایی مانند بازی در کف آشپزخانه در حالی که شما در نزدیکی او دارید شام می‌پزید، پایه‌ای عالی برای بازی مستقل بیشتر است.
زود شروع کنید و به خاطر داشته باشید که بازی مستقل همیشه تنها بازی کردن نیست. کودکان شما را در اتاق می‌خواهند، پس در کنار آن‌ها باشید. حضور شما نه تنها باعث حمایت عاطفی می‌شود، بلکه می‌توانید با ستایش آن‌ها را به بازی استقلال تشویق کنید. بنابراین، انبوهی از لباس‌های شسته شده را بردارید، تا کنید و با آن‌ها در اتاق بازی مستقر شوید. در ابتدا با آن‌ها در مورد روند آن‌ها صحبت کنید. احساس نکنید که باید فوراً مستقل شود. داشتن یک کودک که به مدت پنج دقیقه به تنهایی بازی می‌کند، یک شروع عالی است و او را برای موفقیت آماده می‌کند. به آرامی می‌توانید زمان بیشتری اضافه کنید، و با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها، می‌توانید وارد و بیرون شوید و آن‌ها را به بازی انفرادی تشویق کنید.

اما چگونه شروع کنم؟

بازی برای کودکان طبیعی است. آنقدر که باید به آن‌ها فرصت داده شود، واقعاً نیازی به آموزش بازی کردن ندارند. برای کودکان، داشتن یک فضای مشخص که جذاب و به اندازه کافی نزدیک برای نظارت مناسب باشد ایده آل است – این می‌تواند یک اتاق خواب، اتاق بازی یا گوشه‌ای از یک محل زندگی مشترک باشد. چادرهای بازی همچنین می‌توانند جایگزین کوچکتر و دنج‌تری در فضای بزرگتر ارائه دهند. برای کودکان [کودکان بزرگتر] که هنوز به تنهایی شروع به بازی نکرده‌اند، یک رویکرد تدریجی را امتحان کنید. برای مثال، انتظار داشته باشید که یک کار کوتاه انجام دهید و سپس برگردید تا ببینید چه چیزی ساخته‌اند یا به آن‌ها در بازی بپیوندید. فرزند خود را برای موفقیت در فضای باز و مناسب سن و با امکانات بی حد و حصر که خلاقیت را تشویق می‌کند آماده کنید. مواد ساختمانی مانند کاشی‌ها یا بلوک‌های آهنربایی، مجموعه‌های بازی با فیگورها، یا حیوانات، قطارها، عروسک‌ها، یا مواد هنری برای تخیل و حل مسئله، کودکان را با کم‌ترین حمایت یا آشفتگی درگیر می‌کند.

والدین چه چیز دیگری باید بدانند؟

کودکان به طور مزمن بیش از حد برنامه ریزی می‌شوند. آن‌ها به زمانی برای خود نیاز دارند. زمان عالی برای برنامه‌ریزی این نوع بازی، زمانی است که در حال پختن شام یا قبل از خواب هستید. هنگامی که کودکان به طور مستقل بازی می‌کنند، سطح انرژی آن‌ها آرام است و این یک فعالیت انتقالی عالی است. با اختصاص زمان صرفا برای بازی مستقل، اهمیت آن را نشان می‌دهید. تاکید بر زمان خلوت تنهایی برای تربیت کودکانی با اعتماد به نفس و کافی که همیشه برای شاد و راضی بودن نیازی به تایید یا ورودی خارجی ندارند، حیاتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید