آموزش نظم و انضباط به کودکان

شما می‌توانید با محبت، قاطعیت و الگوی خوب رفتار مناسب را به فرزندتان بیاموزید. با تنظیم قوانین واضح، داشتن یک برنامه روتین و اطمینان از خواب کافی و زمان محدود استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، به فرزندتان کمک کنید تا عادات خوبی داشته باشد. به رفتار ناخوشایند، با خودداری از توجه، یادآوری قوانین به فرزندتان و استفاده از پیامدهای مرتبط و فوری پاسخ دهید.
تنبیه بدنی به عنوان یک استراتژی انضباطی کار نمی‌کند و ممکن است به کودک شما آسیب برساند.

انضباط چیست؟

نظم و انضباط یعنی راهنمایی و آموزش فرزندتان به گونه‌ای که او خودکنترلی و رفتار مناسب را بیاموزد. نظم و انضباط به معنای چیزی بیش از اصلاح رفتار نادرست است. این به معنای تشویق رفتار خوب و ایجاد یک رابطه قوی و ایمن با فرزندتان است. آن‌ها یاد خواهند گرفت که انتخاب‌های خوبی داشته باشند، زیرا می‌خواهند کار درست را انجام دهند، نه اینکه صرفاً از مجازات اجتناب کنند.

چگونه می‌توانم رفتار خوب را به فرزندم بیاموزم؟

کودکان زمانی بهتر یاد می‌گیرند که احساس تشویق و امنیت کنند. رویکرد فرزندپروری مثبت هم محبت آمیز و هم محکم است. در نحوه پاسخگویی خود به رفتارهای ناخوشایند کودک، ثابت قدم باشید تا فرزندتان بداند که چه انتظاری دارید. هر کاری که انجام می‌دهید به فرزندتان چیزی یاد می‌دهد. مهم این است که الگوی خوبی باشیم. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فرزندتان اخلاق خوبی داشته باشد، خودتان با رفتار مودبانه، الگوی او باشید. کودک شما همچنین از تماشای نحوه برخورد شما با مشکلات، نحوه مدیریت بحران را یاد می‌گیرد.
قانون پذیری کودک

چرا فرزند من بدرفتاری می‌کند؟

کودکان خردسال در حال یادگیری کنترل خود و کنار آمدن با دیگران هستند. آن‌ها ممکن است در دانستن اینکه چگونه رفتار کنند وقتی احساسات قوی را تجربه می‌کنند مشکل داشته باشند. این می‌تواند منجر به رفتارهای دشواری شود، مانند عصبانیت، “نه” گفتن به هر چیزی که می‌خواهید یا حتی کتک زدن یا گاز گرفتن دیگران. ممکن است فرزند شما در کنترل رفتار خود کمتر موفق باشد زمانی که:
  • خسته هستند
  • گرسنه هستند
  • احساس بیماری دارند
  • زمان زیادی پای تلویزیون صرف کردند
  • یک تغییر بزرگ، مانند تغییر خانه یا داشتن یک نوزاد جدید در خانواده را تجربه می‌کنند
به خاطر داشته باشید که نوزادان لجبازی یا بدرفتاری نمی‌کنند. وقتی نیاز به تغذیه، تعویض، تسکین یا خواباندن دارند گریه می‌کنند. شما نیازی به تنبیه نوزاد ندارید – بهتر است به هر چیزی که او نیاز دارد پاسخ دهید.

برای جلوگیری از رفتار ناخوشایند کودک، چه کنم؟

این طبیعی است که کودکان خردسال گاهی اوقات بدرفتاری کنند، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به آن‌ها انجام دهید تا یاد بگیرند که چگونه رفتار مناسبی داشته باشند. در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از رفتار ناخوشایند و تشویق رفتار خوب وجود دارد:
  • قوانین ساده و کوتاهی داشته باشید – و از داشتن قوانین زیاد خودداری کنید.
  • محدودیت‌هایی را تعیین کنید که فرزندتان می‌تواند به آن پایبند باشد.
  • یک برنامه روزانه داشته باشید.
  • مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی می خوابد.
  • زمان استفاده از تلویزیون و گوشی را محدود کنید.
وقتی فرزندم بدرفتاری می‌کند از چه راهکارهایی می‌توانم استفاده کنم؟
در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می‌توانید هنگام بدرفتاری کودک خردسال خود امتحان کنید:
  • وقتی آن‌ها آنطور که می‌خواهید رفتار نمی‌کنند، توجه خود را از او دور کنید. وقتی شروع به رفتار خوب کردند به آن‌ها توجه کنید. فرزند شما هوس توجه شما را دارد، بنابراین این عمل، رفتار خوب را تقویت می کند.
  • از پیامدهای مرتبط و فوری استفاده کنید. شما مجاز به پرتاب اسباب بازی نیستید. من آن اسباب بازی را برای ۱۰ دقیقه دور می‌کنم. 
  • ممکن است استفاده از «تایم اوت» را در نظر بگیرید. این جایی است که کودک خود را برای چند دقیقه به اتاق دیگری می‌فرستید تا بتواند آرام شود و به تنهایی به رفتار خود فکر کند. این برای کودکان زیر ۴ سال مناسب نیست – آن‌ها خیلی کوچک هستند که بدون کمک، رفتار خود را بازتاب دهند و ممکن است احساس ترس کنند. شاید بهتر باشد کنار فرزندتان بمانید تا به او کمک کنید آرام شود.
  • در سطح فرزندتان پایین بیایید، به چشمان او نگاه کنید و یک عبارت کوتاه و محکم مانند «ضربه ممنوع» بگویید. علاوه بر این، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا رفتار خود را درک کنند و از این برای آموزش و الگوسازی رفتار مناسب استفاده کنید.
  • به آن‌ها کمک کنید احساسات خود را نام ببرند. به نظر می‌رسد از اینکه نوبت شما تمام شده عصبانی هستید. به زودی دوباره نوبت شما خواهد بود.
  • به کودک خود یادآوری کنید که انتظار دارید چگونه رفتار کند و چرا. ما همیشه هنگام عبور از جاده دست به دست هم می‌دهیم، زیرا این‌کار، شما را از خودروها در امان نگه می‌دارد.
  • از تحقیر آن‌ها بپرهیزید. اگر در یک محیط گروهی بدرفتاری کرده‌اند، آن‌ها را به یک طرف ببرید تا خصوصی با آن‌ها صحبت کنید. گاهی اوقات رفتار نادرست یک کودک ممکن است خنده‌دار باشد. اگر تصمیم دارید وارد عمل شوید، از صدای محکم و همچنین با حالتی محکم در صورت و صدای خود استفاده کنید. جلوی فرزندتان به این موضوع نخندید – می‌توانید بعداً وقتی او تماشا نمی‌کند این کار را انجام دهید.
انضباط کودکان
چگونه باید به بدرفتاری کودک خود واکنش نشان دهم؟
هر استراتژی که انتخاب می‌کنید، در حین اجرای آن آرام باشید. سعی کنید از روی عصبانیت واکنش نشان ندهید. برخورد با رفتارهای ناخوشایند می‌تواند شما را ناامید و عصبانی کند. اگر احساس می‌کنید ممکن است به فرزندتان آسیب برسانید، او را در مکانی امن قرار دهید (مانند تختخوابش)، از اتاق بیرون بروید و چند دقیقه قبل از بازگشت به کودکتان آرام بگیرید، یا با کسی تماس بگیرید تا از او حمایت کند.
آیا سیلی زدن به فرزندم ضرر دارد؟
آموزش رفتار صحیح به کودکان نباید شامل تنبیه بدنی مانند سیلی زدن، لگد زدن، نیشگون گرفتن یا مجبور کردن کودکان به ماندن در موقعیت‌های ناراحت کننده باشد. کتک زدن فرزندتان، حتی اگر قصد دارید از آن به عنوان ابزاری برای اصلاح رفتار او استفاده کنید، می‌تواند مضر باشد. این کمکی به فرزند شما نمی‌کند که یاد بگیرد چگونه رفتار خود را برای بهتر شدن تغییر دهد. اگر به کودک ضربه بزنید، به او می‌آموزید که خشونت راه حل مشکل است. کتک زدن می‌تواند به رابطه شما با فرزندتان آسیب برساند. می‌تواند آن‌ها را به رفتارهای پرخاشگرانه یا ضد اجتماعی سوق دهد. این می‌تواند خطر عزت نفس پایین و مشکلات سلامت روان را افزایش دهد.
راهبردهای ذکر شده در بالا را به عنوان جایگزینی برای ضربه زدن امتحان کنید.
منابع و پشتیبانی
اگر با رفتار کودک خود دست و پنجه نرم می‌کنید، با پزشک یا پرستار بهداشت کودک خود صحبت کنید.
خدمات تماس تصویری بارداری، تولد و نوزاد به شما این امکان را می دهد که با یک پرستار بهداشت کودک مادر صحبت کنید. می‌توانید در مورد استراتژی‌های رفتاری متناسب با سن و استفاده از انضباط مؤثر برای کودکان در دوره‌های دانش افزایی والدین شرکت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید